BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Isabela
Vasiliu-Scraba
O piesă din
dramaturgia unui filosof
și discursul
vulcănescian asupra spiritualității
Motto:
"Nu știm dacă Tulburarea apelor are mult teatru, dar viață are. Și
frumuseți, pe fiecare pagină. Uneori pietrele care au fost țesute acolo luminează adânci
ascunzișuri ... Câte aripi, în aceleași preocupări și în aceeași întrebare
sufletului tăcut, așteptând mereu pe cea următoare, pe cea potrivită, care de
obicei nu vine niciodată!"
Nae Ionescu, 1923
Publicată de Lucian Blaga în 1930 și
extrem de elogiată în presă după repetata ei punere în scenă la mari teatre din
București, Cluj și Timișoara, Cruciada copiilor se înscria pe atunci în
spiritul vremii în care Nae Ionescu vorbea studenților săi de la Universitatea
din București de filosofia protestantismului și a catolicismului, sau de
fenomenologia actului religios, iar asistentul său întors din India le ținea
prelegeri despre problema răului și a mântuirii în religiile orientale (v.
Mircea Eliade, Încercarea labirintului, trad. Doina
Cornea, Ed. Dacia Cluj-Napoca, 1990, p. 68).
Tot prin
acei ani, în cea mai deplină contemporaneitate cu principalele curente de
gândire din Franța unor Paul Claudel, Etienne Gilson și Jacques Maritain
(cunoscută indeaproape în timpul cât își făcuse studiile post-universitare la
Paris) Mircea Vulcănescu încerca să descifreze semnele trăirii în duh creștin
în spiritualitatea generației sale (formată din elitele creatoare ale neamului
românesc), pentru ca mai apoi să fie atras de împletirea dintre spiritual și
temporal în limba și cultura românească.
La
Mircea Eliade înțelesul duhovnicesc al spiritualității îl identificase în
Itinerariul spiritual, iar în creația celor pe care-i numește "adepți
ai neoclasicismului umanist" (Dan Botta, Camil Petrescu, Constantin Noica,
Petru Comarnescu, Ion Cantacuzino, etc.), văzuse semnele trăirii în duh creștin
ca fiind admise numai drept "forme" antropologice. În 1934 mai
observa că Stelian Mateescu și chiar Lucian Blaga, pornind de la înțelesul
cultural al spiritualității, au căutat să întregească în plan divin viziunea
umanistă, păstrându-se în domeniul filosofiei și situându-se dincolo de
doctrine religioase oficial determinate.
Cruciada
copiilor a fost una dintre piesele de teatru foarte dificil de
repus în circulație în condițiile în care controlul culturii românești era
făcut prin slugile Moscovei. La început interdicția a fost legată de însuși
numele autorului. După moartea acestuia, de subiectul dramei cândva extrem de
apreciată de publicul rasat al anilor treizeci și patruzeci din secolul trecut.
În
contrast cu armonia de factură instituționalizată (dar în și mai mare contrast
cu rigiditatea ideologiei materialiste care după 23 august 1944 trebuia vârâtă
în capul oricărui cască gură însetat de cultură), această capodoperă de intensă
trăire religioasă fusese (ca și Zamolxe și Tulburarea apelor)
ivită din "revolta fondului nostru nelatin", prin vitalitatea
simbolică a unei religiozități necumpătate, urmată de fatala ei reprimare. Mai
mult decât o dramă de idei, - din care unii, impresionați de confruntarea
dintre credință și dragostea de mamă, au reținut "conflictul
carnal-spiritual" (Ion I. Cantacuzino), iar alții au desprins ca semnificativă
"expresia purității sufletești a copilăriei" (Oct. Șuluțiu) -, avem
aici exprimarea unei religiozități adânci pe fundalul unei atmosfere de
miracol. De
aceea, în ciuda înfățișării ei de poveste desprinsă din file de uitate cronici,
piesa poate fi mai adevărată decât realitatea. Pentru că ea pune în scenă o
trăire autentică petrecută în timpul mitic românesc și nu o searbădă speculație
de idei.