BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Isabela
Vasiliu-Scraba
Într-o emisiune din 1986 de la Radio Europa liberă,
Virgil Ierunca vorbea de o practică
folosită de cenzura din perioada comunistă, anume de organizarea
uitării în jurul scriitorilor indezirabili. După instalarea cu forța (armatei
sovietice) a regimului comunist în România, practica « uitării » era
menită să șteargă cât mai curând din peisajul cultural românesc numele unor
scriitori "invizibili" în țară dar care continuau să publice în exil
precum Mircea Eliade, Horia Stamatu, Nicolae Herescu, Octavian Vuia, Stefan
Teodorescu, D.C. Amzăr, Vintilă Horia, Emil Cioran, Alexandru Ciorănescu, etc.
Tot "invizibili" pentru cultura română trebuiau să devină și cei
trimiși după gratii : Mircea Vulcănescu, Alexandru Marcu, Ion Petrovici,
Petre Tuțea, Sergiu Al-George, Constantin Micu-Stavilă, Traian Herseni,
etc.
De organizarea uitării în jurul numelui
său avea să aibe parte și Lucian Blaga
în ultimii 12-15 ani de viață. In cultura românească atent supravegheată de
oamenii Kremlinului, interzise de
cenzură fiindu-i operele, marele nostru filosof intrase în pielea omului invizibil, fiind pus să scoată (cu mâna
lui!) din Biblioteca Universitară de la
Cluj acele cărți al căror autor fusese. Și totuși, Blaga cel invizibil a avut
un avantaj care i-a lipsit lui Tudor Vianu cel atât de vizibil. Anume avantajul
de a putea depune mărturie (în Luntrea lui Caron, publicată după
abolirea regimului comunist impus de URSS) despre barbaria ocupantului militar
al Țării care s-a străduit să nimicească tot ceea ce hrănește mintea și
sufletul unui popor, arzând cărți, biblioteci, documente, opere de artă, și,
mai ales, distrugând metodic pătura intelectuală românească: "Acum se
urmărește distrugerea sistematică a spiritului care a luat trup printre noi -
scria Lucian Blaga. Se retează, brutal și cu fierăstrăul toate valorile, pentru
ca urmașii noștri să nu mai găsească nici un sprijin spiritual și nici un temei
de mândrie nicăieri și în nimic" (1).
Așa cum bine observa Nicolae Herescu,
România, "cea mai binecuvântată regiune din Sud-estul Europei", ar
putea oricând renaște din punct de vedere material, dar reconstrucția culturii
românești va fi o operă nesfârșit mai grea și mai de lungă durată. Dacă în
ordinea materială se poate face apel și la tehnicieni străini, reclădirea
spirituală a României nu poate fi înfăptuită decât de români (2).
Poate chiar spre a împiedica acest lucru, după căderea comunismului a fost declanșată acea nesfârșită campanie de culpabilizare a românilor întru cât sînt români, atât de bine orchestrată încât în paralel s-a putut (fără nici cea mai mică dificultate) "fura" și etnonimul românilor, prin masiva mediatizare în țară și peste hotare a confuziei dintre țigani (așa-zișii "rromi") și români. E drept că minoritatea "rromă" nu poseda o limbă proprie (limba "rromă") de la care să-i provină etnonimul, dar chiar și acest impediment a fost rezolvat urgent prin acel grosolan dicționar "rrom-român" contrafăcut la comandă și publicat imediat după 1990 de o editură a minorității maghiare (Editura Kriterion, București, 1991).
Si cum
maladia cea mai virulentă și mai lipsită de leac a vremurilor noastre este cea
care distruge însuși sistemul de apărare al organismului atacat, purtătorii și
transmitătorii bolii post-decembriste particularizate de manifestarea publică
a "rușinii de a fi român" au
fost chiar vedetele noastre culturale, iar calea ei de propagare a constituit-o
însăși mass-media românească (3). De pildă, unul dintre cei mai
mediatizați scriitori de după 1989, « uitând » de participarea sa din
tinerețe la construirea comunismului în calitate de conducător al uteciștilor
din Institutul de istoria artei de pe lângă Academia R.S.R., mai «uitând» și de
repetata sa participare -în calitate de ministru- la guvernarea țării în
perioada post-comunistă (4), în 2004 s-a crezut în drept să înfiereze
"obscenitatea" vieții politice românești de după 1990.
După același
tipic de acționare atât de asemănător cu cel al SIDEI, și
tot prin mass-media, li s-a furat românilor și numele nației lor. Mai
mult chiar, la acest "furt" au contribuit (independent de voința
lor), măcar bănește dacă nu altfel, toți cetățenii României obligați prin lege
să plătească odată cu energia electrică și abonamentele de radio și de
televiziune.
Cei care
n-au fost de acord cu presiunea mediatică desfășurată în ideea "rușinii de a fi român" și cu
voita confundare a țiganilor (așa-zișii « rromi») cu românii, s-au opus în
zadar, ei fiind "cei invizibili". Cum este și autoarea rândurilor de față, a cărei
prezență vreme de cinsprezece ani în paginile diferitelor reviste culturale
(Contemporanul -Ideea Europeană, Viața Românească, Convorbiri Literare, Steaua,
Asachi, Familia, Archaeus, etc.) a tot
fost invizibilă pentru cei care au alcătuit Dicționarul presei românești
până în anul 2000 apărut de curând.
________
Note :
1. v. Lucian Blaga, Luntrea lui Caron, Ed.
Humanitas, Bucuresti, 1990, p. 302 .
2. v. N.I. Herescu, Dreptul la adevăr, Ed.
Jurnalul literar, Bucuresti, 2004, p.34.
3.v.
Isabela Vasiliu-Scraba, CONTEXTUALIZĂRI. Elemente pentru o topologie a
prezentului, Ed. Star Tipp, Slobozia, 2002, pp. 33-54 și Isabela
Vasiliu-Scraba, PROPEDEUTICĂ LA ETERNITATE. Alexandru Dragomir în
singurătatea gândului, Ed. Star Tipp, 2004, pp. 100-104, sau pagina web
http://www.geocities.com/isabelavs.