Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Sursa http://isabelavs.blogspot.com
Isabela Vasiliu-Scraba, Emil Cioran ca profet al
adevăratei sfinţenii (a propos de Mircea Vulcanescu)
Student fiind, lui Cioran criza valorilor culturale îi parea
ilustrată de renunţarea la domeniul spiritului în favoarea
domeniului sufletului. Era pe atunci fascinat de Im. Kant pentru
spiritul încorporat în gândirea acestuia. Pe Kant si-l alesese drept subiect
pentru lucrarea de licenţă (1) pe care urma să i-o conducă
faimosul profesor Nae Ionescu. În entuziasmul său decretase filozofia lui
Kant şi matematicile drept excelente remedii împotriva tristeţii sale
congenitale. Aceasta până când universitarii din tabăra filozofilor
rationalişti (lipsiţi de sensibilitate religioasă şi
invidioşi pe succesul prelegerilor lui Nae Ionescu audiate nu numai de
studenţii de la filozofie dar şi de studenţi de la Teologie,
Drept sau chiar de la Facultătile de profil ştiinţific) au complotat
să-l îndepărteze pe “filozoful mistic” Nae Ionescu din Universitate (2).
Fiind alături de Mircea Vulcănescu şi de
Mircea Eliade unul din mulţii admiratori ai vestitului profesor de
logică şi metafizică, Emil Cioran trebuie să fi avut atunci revelaţia că lumea a
devenit “incapabilă de iraţionalitate” şi că omul modern “a
fost atins, până la blestem, de seducţia lucrurilor finite” (3).
Studentul Cioran a renunţat la proiectata lucrare despre Kant, preferând
intuitionismul şi “indiscreţiile metafizice ale creştinismului”
(E.C). A combătut în publicistica sa “ordinea apasătoare” a
relativismului modern, ştiinţific,
istorismul care îngustează cadrul vieţii, lipsind-o de
transcendenţă (4); însăşi istorismul ar fi expresia
sterilităţii şi a epuizării lăuntrice (De la
istorism la metafizică, 1932). A scris despre omul modern care a
“învins regretul paradisului, dispensându-se implicit de aspiraţia
perfecţiunii” (Lacrimi şi sfinţi, p. 16). Facultatea de
filozofie şi litere a încheiat-o cu o teză despre Bergson. De la Kant
a păstrat însă viziunea unei lumi scindate prin lucrarea
inteligenţei. Peste ea a suprapus opţiunea de sorginte
kierkegaardiană de a lăsa contrariile în tensiunea lor de
neconciliat.
Pe de-o parte ar fi lumea lui Dumnezeu, a naturii şi a
satului românesc, a intuiţionismului moral şi a planului afectiv.
În această lume a trăit Cioran
iubind viaţa şi “îndrăgostindu-se ca un prost” (E.C). Pe acest
tărâm de miracol neîntinat a reuşit el să păstreze cultul
prieteniei şi a fost un partener de viaţă agreabil. În 1996
Simone Boue, de care Cioran s-a îndrăgostit în 1942 şi cu care a fost
împreună până la sfârşit, spunea că Cioran era vesel,
că nu era de loc sinistru precum îl arătau cărtile sale (5).
Tuţea credea că se preface c-ar fi disperat, în timp ce un alt vechi
prieten, poetul Horia Stamatu, scrisese despre Cioran că este pesimistul
cu cel mai mult umor, din câţi pesimişti a cunoscut vreodată (6).
Nikolaus Sombart credea şi el că “Cioran sei gar nicht so
verzweifelt, sondern koenne nur sehr gut schreiben” (in: Pariser Lehrjahre
1951-1954).
În viziunea lui Cioran, pe lângă lumea sfinţilor
s-ar afla tărâmul lucidităţii lipsite de iluzii, prin care cea
dintâi poate fi zgâlţâită din temelii fără a fi
urmărit nici un scop precis. Aici ar fi locul în care n-ar
supravieţui decât iluzia stilului, a expresiei căutate cu grijă
pentru a exprima cât mai sugestiv lirismul tristeţii de a trăi
fără iluzii şi scepticismul contemplând melancolic o lume
grotească în care se desfăşoară feeriile monstroase ale
tuturor utopiilor. Scepticismul ar conferi absolutului un caracter ornamental (Lacrimi
şi sfinţi, 1991, p119).
După licenţă Emil Cioran ar fi vrut să
pregătească un doctorat cu profesorul de metafizică Nae Ionescu
despre mistici şi sfinţi, în care să scrie limpede că “tot
ce e valabil în filozofie se reduce la împrumuturile din religie şi la
apelurile mistice” (op. cit., p.51). Convins că “mistica e nimbul
oricărei culturi, justificarea ei ultimă” (p.78) Cioran a redactat un
întreg volum despre Lacrimi şi sfinţi (Bucureşti, 1937;
Paris, 1986) consemnând pe la începutul cărţii că
“tristeţile îţi aruncă în suflet umbre de mânăstiri. Si
prin acestea începi să-i înţelegi pe sfinţi” (ed.II-a, 1991,
p.24). Să nu uităm că Răşinarii sînt la mică
distanţă de Mânăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus
unde era stareţ Părintele ieromonah Arsenie Boca (7) la vremea
când tatăl lui Cioran, protopopul Emilian Cioran era consilier eparhial al
Mitropoliei Ortodoxe din Sibiu. Demn de menţionat ne pare şi faptul
că între 1933 şi 1938 Părintele Arsenie Boca a studiat la
Bucureşti la Facultatea de Belle Arte, ocazie cu care a frecventat
cursurile lui Eliade şi Nae Ionescu, precum şi cursurile de
Mistică ale teologului profesor Nichifor Crainic (8), audiate
foarte probabil şi de Emil Cioran, harnic colaborator la cele două
reviste scoase de Crainic, “Gândirea” şi “Calendarul”.
În exilul de la Paris Cioran îşi decorase camera de
lucru cu o icoană pe sticlă (Iisus cu viţa de vie)
simbolizând Euharistia. Existenţa sfinţeniei ca “suspendare
neîntreruptă a timpului” (p.36) a privit-o de la început kierkegaardian:
“Nu se poate crede ceva precis şi hotărât despre sfinţi. Ei
reprezintă un absolut, de care nu e bine nici să ne ataşăm,
dar nici să-l refuzăm. Orice atitudine ne condamnă. Fiind cu
sfinţii, ne-am pierdut viaţa; fiind împotriva lor, ne-am pus rău
cu absolutul. Pare că tot eram mai liberi, de n-ar fi existat ei
[subl. I.V.S]. De câte îndoieli n-am fi fost cruţaţi!” (Lacrimi
şi sfinţi, p.23).
Din fragmentul citat se poate bănui că Emil Cioran
l-a cunoscut pe cel supranumit Sfântul Ardealului,
că volumul său intitulat Lacrimi şi sfinţi depune
indirect această mărturie, şi că probabil cartea n-ar fi
fost scrisă dacă ar fi rezultat dintr-o simplă cunoaştere
livrească a sfinţeniei. Cioran a menţionat volumul de câte ori a
fost înregistrat şi a ţinut să fie transpus în franceză,
ajutând-o pe Sanda Stolojan la traducerea lui. De altfel, faimoasa figură
a Părintelui Arsenie Boca poate fi lesne bănuită şi în
spatele călugărului Anisie, personaj din romanul Noaptea de
Sânziene publicat de Mircea Eliade în 1956 la Paris (9).
Interesant este că la numai 26 de ani Emil Cioran
intuise deja calea care duce în mod sigur către succes: “un filozof se
salvează de la mediocritate numai prin scepticism sau prin mistică,
aceste două forme de disperare în faţa cunoaşterii. Mistica este o
evadare din cunoaştere, iar scepticismul o cunoaştere fără
speranţa. În amândouă felurile lumea nu este o soluţie”
(p.51). Temeinicele sale lecturi din misticii spanioli şi germani se fac
simţite în fragmente care nu se deosebesc prin nimic de marea poezie
mistică: “De-aş putea deveni fântână de lacrimi în mâinile lui
Dumnezeu! Să
mă plâng în el şi el să se plângă în mine” (Cioran, citat
de Ghe. Istrate). Sau: “Te vezi în Dumnezeu şi el se vede în tine. Este o
viziune dublă a introspecţiei care ne descoperă viaţa
sufletului ca eu şi ca Dumnezeu /…/ Cunoaşterea de sine
numai aşa are un rezultat şi un sens” (Lacrimi şi
sfinţi, p.108).
In volumul despre sfinţi nu putea desigur lipsi
amprenta personalităţii sale răzvrătite: “Lumea
sfinţilor este o otravă cerească, a cărei
virulenţă creşte pe măsura singurătăţilor
noastre. Nu ne-au corupt ei, arătându-ne prin exemplul lor că
durerile ajung şi duc undeva? Eram obişnuiţi să suferim
fără scop [subl. I.V.S.], pierduţi în
inutilităţile durerii şi să ne oglindim în propriile
însângerări” (Lacrimi şi sfinţi , p.18). Rugăciunea
ar fi “răstignirea inteligenţei din teama de singurătate”
(p.118). Însuşi creştinismul îi apare celui ce “voia să
zgâlţâie din temelii lumea bunului Dumnezeu” (10) ca o
“avalanşă de indiscreţii metafizice” (Lacrimi şi
sfinţi, p.37-38). Pentru că în viaţa de zi cu zi, în
politică şi în afaceri creştinismul “a introdus moartea,
suferinţa, pe Iisus şi pe Dumnezeu /…/ În zadar ne-am desţeleni
din el, căci nu vom reuşi să-i uităm decorul, adică
pe sfinţi [subl. I.V.S]”. Luciditatea dusă la extrem îl face pe
absolventul de filozofie să remarce că şi oboseala de lume ia
formă religioasă atunci când “imersiunea în abisul divin ne
scapă de ispita existenţei proprii” (p.79).
Emil Cioran pare a fi conştientizat de foarte
tânăr că “pasiunea pentru sfinţi dovedeşte gradul de
neprielnicie în lume a unui om. Când aceluia, nu numai inima, dar şi
instinctele i s-au deschis spre cer, cu greu îşi mai găseşte o
identitate sub soare” (p.82). El mai consemnează grijuliu că “va veni
o vreme cand îl va cuprinde ruşinea de pasiunile sale cereşti”
(p.61).
Aparent, vremea aceasta a fost ilustrată de o notaţie din
caietele sale (11) în care suprapune ideea inutilităţii
existenţei lumeşti peste ideea de scufundare în abisul divin pentru
“a ne uita de noi înşine” (p.78). Religiozitatea (preocuparea cu lumea de
dincolo) ar proveni în cazul său doar din neadaptarea la lumea de aici. La
mijloc nu este însă nici urmă de regret. Mai degrabă pare a fi o
simplă ironie la adresa propriei persoane.: «je sais que je ne suis bon ŕ
rien ici-bas. C’est par lŕ, et par lŕ uniquement, que j’ai acquis une sorte de
dimension religieuse» (v. Isabela Vasiliu-Scraba, «Ideile -un decor variabil în
opera lui Emil Cioran», în http://isabelavs.blogspot.com).
De fapt, “pasiunile sale cereşti” nu îl părăsesc pe
Cioran nici o clipă, chiar dacă ele mai îmbracă şi forma admiraţiei neţărmurite
faţă de muzica lui Bach. În plus, pasiunea pentru sfinţi
reapare într-o scrisoare al cărui
text se rotunjeşte perfect într-un eseu, început cu evocarea unei pilde
iniţiatice despre posibilitatea de existenţă a unor suflete neîntinate
de păcatul strămoşesc şi dezvoltat prin exemplul oferit de o
amintire din 1939 legată de Mircea Vulcănescu. Pentru că la un
moment dat Emil Cioran îl asemuise pe filozoful Vulcănescu unui sfânt
evadat dintr-o icoană, textul şi-l încheie evocând puterea
făcătoare de minuni pe care o are însăşi amintirea prietenului său. El scrie cu
veneratie că numai imaginea lui Mircea Vulcănescu păstrată
de memoria sa cu «răscolitoare limpezime» ar mai avea forţa să-l
împace cu nebunia lumii în care trăieşte.
În volumul publicat de Editura Humanitas unde scrisoarea din 20 ianuarie
1966 a fost pentru prima oară cuprinsă intre copertile unei
cărti (Mircea Vulcănescu, Ultimul cuvânt, 1992, p.165-167 în
traducerea Margaretei Ioana Vulcănescu, editie ingrijită de Marin
Diaconu) acest text apare din păcate trunchiat. Mania editorilor de a
tăia pasaje din textele urmând a fi publicate a fost cu asiduitate
încurajată în comunism. În cartea publicată după căderea
comunismului întâi a fost înlăturată povestea hasidică despre
Adam şi pomul cunoaşterii. În ea se zice că atunci când primul
om cuprinzând în el sufletele tuturor oamenilor s-a apropiat de pomul
cunoaşterii binelui şi răului, sufletul lui Ball-Shew-Tov s-ar
fi desprins şi aşa s-a întâmplat că numai acest suflet nu a luat
parte la păcatul primordial.
Odată cu indepartarea micii povestiri hasidice a dispărut
şi baza pe care Emil Cioran a înălţat structura ideatică a
eseului său, pornit de la premiza că nu toţi oamenii sînt
urmaşii lui Adam de după căderea în păcat şi că,
într-un mod cu totul excepţional, este posibil -cum spune povestea
hasidică -să fi rămas în Rai un suflet neprihănit. Din
compararea scrisorii mutilată în 1992 cu originalul francez inclus la
sfârşitul unui volum de Mircea Vulcanescu apărut în anul 2000 (12)
se mai observă tăierea pasajului în care Emil Cioran îl
înfăţişează pe Mircea Vulcănescu în Parcul Versailles.
Prin 1939, cu ocazia unei plimbări in oaza de verdeaţă a acestui
parc, Mircea Vulcănescu ar fi făcut o inedită teorie a
Paradisului. Lui Cioran expunerea prietenului său i-a părut
memorabilă. Astfel că la un sfert de veac si-a amintit de ideea
vulcănesciană a faliei metafizice pe care o implică Raiul, falie
care-l face să semene unei monade cu o singură fereastră. Or,
fereastra Raiului de care vorbise atunci Mircea Vulcănescu n-ar fi putut
fi ştiută decât de sfinţii trăitori în afara timpului de
după căderea în păcat.
Emil Cioran publicase la 28 de ani în «Vremea» un articol despre
natură şi despre renuntarea la transcendenţă a omului care
s-a smuls pe sine dintre creaturile lui Dumnezeu. In el afirma că «dragostea
de natură nu e în fond decât regretul ei». Meditând la viitorul ce-l
aşteaptă, Cioran presupunea că in Occident ratarea in
preocuparile sale religioase i se va trage din prea marele său
ataşament pentru natură, căci doar «printre arbori şi flori
te poţi război cu Dumnezeu». Ideea se regăseste la filozoful
Lucian Blaga, in discursul tinut la primirea in Academie. Desi argumentat cu
spirit mai putin războinic, punctul de plecare al unui asemenea gand in
ambele cazuri a fost acelasi, anume, satul românesc.
La Mircea Vulcănescu, teoria despre falia metafizică pe care
o cuprinde Raiul, expusă cu desăvârsită spontaneitate în cursul
plimbării prin Parcul de la Versailles, ar fi fost - ca să spunem
aşa -, dovada de netăgăduit că Vulcănescu ştia
despre Paradis lucruri pe care muritorii de rând n-aveau cum să le ştie. Si nu
pentru că ar fi citit mai multe scrieri ale Sfinţilor
Părinţi decât Cioran, care a asistat atunci la ivirea neasteptată
a unei viziuni asupra Raiului dintr-o scanteie de gând aprinsă de contemplarea
imaginii de ansamblu a Parcului de la Versailles. Pur şi simplu pentru
că, după mărturia prietenilor care au ajuns să-l
cunoască -precum M. Eliade, Cioran, C. Noica, Arsavir Acterian, Horia
Stamatu, etc. -, Mircea Vulcănescu era din născare altfel decât
toţi ceilalţi oameni. In opinia lui Emil Cioran, explicaţia ar
fi fost că sufletul acestui gânditor religios nu se
împărtăşise din păcatul adamic. Prietenul său asasinat
în temniţă de mercenarii ocupantului sovietic al ţării ar
fi reprezentat chiar excepţia pe care intenţiona să o pună
în lumină povestirea hasidică.
“Maestrul aforismului” (ce-şi distila angoasele într-o stil
preţuit la justa lui valoare doar de adevăraţii
cunoscători), evocându-l pe Vulcănescu păstrat în memoria sa
prin imaginea unui sfânt evadat dintr-o icoană, a scris ca niciodată
din lumea bunului Dumnezeu. De obicei scria din cea de-a doua lume, a
lucidităţii fără iluzii, apucându-se de scris doar atunci
când atingea culmile disperării, pentru că miza pe rolul terapeutic
al formulării care i-ar face suferinţa mai uşor de îndurat.
Ca o
excepţie de zile mari, când s-a decis să scrie despre Mircea
Vulcănescu, Cioran a scris de parcă nu s-ar fi desprins
niciodată din lumea de miracol în care sfinţii trăiesc într-un
prezent etern.
Gândindu-se la
Judecata de apoi, în 1937 imaginase cam
ce-ar rămâne din lume după ce ar dispărea cerul şi
pământul. Atunci i s-a părut că ultimele care rămân sînt
lacrimile de sfinţi. Lumina Raiului s-ar reflecta în ele, oferindu-le
harul de a vindeca oamenii de toate amintirile lor dureroase (Lacrimi
şi sfinţi, p.68).
Note:
1.
v.scrisoarea
lui Emil Cioran către Bucur Ţincu din 22 dec.1930, în Cioran, Scrisori
din tinereţe, Ed. MRL, Bucureşti, 1999.
2.
v. Isabela
Vasiliu-Scraba, Primatul spiritualului in naeionesciana “iubire ca instrument
de cunoaştere, in rev. Arges (
3.
v. Emil
Cioran, Lacrimi şi sfinţi, Ed. Humanitas, Bucureşti,
1991, p.23.
4.
v. Emil
Cioran, Voinţa de a crede,
febr.1931, în vol. Singurătate şi destin.
Publicistică. 1931-1944, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1991.
5. Interviul din 1996 luat Simonei Boue de N. Dodille se poate citi la http://dodille.fr/Etudes/?p=717
6.
v. Isabela Vasiliu-Scraba, În
labirintul răsfrângerilor. Nae Ionescu prin discipolii săi: Petre Ţuţea,
Emil Cioran, C. Noica, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu şi Vasile
Băncilă, Ed. Star
Tipp, Slobozia 2000.
7.
v. Isabela Vasiliu-Scraba, Moartea
martirică a Părintelui Arsenie Boca, un adevăr ascuns la
Centenarul sărbătotit la Sâmbăta de Sus, în rev. Argeş (
8.
v. Isabela Vasiliu-Scraba,
Miracolul Bisericii de la Drăgănescu şi o profeţie a
Părintelui Arsenie Boca, http://www.revistanoinu.com/Miracolul-Bisericii-de-la-Draganescu-si-o-profetie-a-Parintelui-Arsenie-Boca.html
9.
v. Isabela Vasiliu-Scraba, Martirii
închisorilor în viziunea lui Mircea Eliade şi a Părintelui Arsenie
Boca, în rev. Nord literar, febr.2011, sau http://www.nord-literar.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=998&Itemid=46
10.
v. Constantin Noica, Amintiri despre Mircea
Vulcănescu, 1979, în vol.:M. Vulcănescu, Pentru o nouă spiritualitate
filozofică, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1996,
p.6.
11.
v.
E. Cioran, Cahiers. 1957-1972, Editions Gallimard, Paris, 1997, p.641.
12. v. Emil Cioran, Scrisoare către Viorica Vulcănescu, 20 janvier 1966, în vol.: Mircea Vulcănescu, Ultimul Cuvant, editie ingrijită de Mariuca Vulcănescu, Ed. Crater, Bucureşti, 2000, p.259-261.
13.
Version francaise: Emil Cioran comme prophčte de la vraie
sainteté (ŕ propos de Mircea Vulcanescu)