BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Sursa: http://isabelavs.blogspot.com
Isabela
Vasiliu-Scraba, Noica despre arheul istoric întrupat de Mircea Eliade
Motto: “Cel ce înţelege are aripi” (consemnează Noica la citirea
lui M.Eliade). După editarea operei lui Nae Ionescu, Noica notase că
“puţin lucru trebuie să fie cunoaşterea de vreme ce
rămaşi cu ea [după izgonirea din Rai] suntem totuşi
aşa de departe de Dumnezeu” (Noica, Jurnal filozofic, 1944)
In anii când dorinţa lui Noica de a-şi vedea manuscrisele publicate
ajunsese pe căi neştiute să coincidă cu tactica ideologilor
comunişti de a-şi ascunde sentimentele antiromâneşti prin
acordul dat la tipărirea (1)
unui trăirist de şcoală naeionesciană (2) s-a
întâmplat ca Noica să aştearnă pe furiş următorul gând:
“Intrarea în element [este] reintegrare. Nu sînt toate reintegrările o
asemenea stămutare [în element]? Literatura fantastică [a lui
Eliade este] o ascensiune către element. Poate şi
căutarea altui plan de realitate sau a altei substanţe în care
lucrurile sînt [există prin esenţa lor nepieritoare]. La Mircea
Eliade lucrul e izbitor, căci fantasticul lui ţine de arhetipuri, e
intrare în fiinţă” (3). Multă vreme Constantin Noica ar fi vrut
să scrie o carte despre Eliade care să ocolească zonele
“obscurantismului” religios. Ea s-ar fi intitulat Cartea arheilor (4)
şi ar fi început cu “elementul înfrăţirii, al iubirii”, prin
invocarea sfîntului Francisc din Assisi (Jurnal de idei, 6.20), mai
uşor de trecut prin cenzură decât vreo imprudentă trimitere la
naeionesciana “iubire ca instrument de cunoaştere” (5). Filozoful
de la Păltiniş observase că simultaneitatea în timp e rod a
iubirii: “eşti contemporan în timp cu cel pe care-l iubeşti. Asta e
tot - şi înseamnă înfrângerea umană a timpului. Fiinţa nu e
Dumnezeu ci este iubirea lui” (6.103), notează el între multe alte
însemnări mai puţin periculoase din punct de vedere ideologic. Cum ar
fi de pildă îndemnul pentru tinerii care-l vizitau: “Citiţi autori
şi nu cărţi …Să nu vreţi nimic; să fiţi
buni, curaţi la inimă şi să vă tăvăliţi
în pajiştile culturii” (Noica-inedit, Istoricitate şi eternitate,
Bucureşti, “Capricorn”, 1989, p.275). Doar în libertatea de dinainte de 23
august 1944 mai putuse scrie că îi place cum începe Biblia:
Dumnezeu face şi-apoi vede că e bine ce-a făcut: “Ce
extraordinară replică a Teodiceei lui Leibniz, în care lumea e
creată pentru că e cea mai bună. Numai noi oamenii,
leibnizieni înăscuţi, cerem ca programul să preceadă fapta”
(v. C. Noica, Jurnal filozofic, 1944, ed. II 1990, p.14).
Pe 11 noiembrie 1973 Noica îi spunea lui Octavian Nistor că vrea
să scrie despre ideile filozofice ale lui Mircea Eliade, pe care-l
consideră “un nou Haşdeu”. In mod delicat, O. Nistor (1917-1993),
-fost coleg de facultate (v. Jeni Acterian, Jurnal, 1991, p.207) cu Ion
Frunzetti (1918-1985) şi cu Alexandru Dragomir (v. Isabela Vasiliu-Scraba,
Propedeutică la eternitate. A. Dragomir în singurătatea gândului,
Slobozia, Ed. Star Tipp, 2004) -, îi atrage atenţia că publicarea
unui asemenea studiu în “Revista de filozofie” va fi întârziată (Noica
şi Securitatea, 2009, p. 131).
Într-adevăr, abia în 1979, după ce Eliade fusese onorat cu
mulţime de distincţii de lumea academică occidentală (6)
pentru gândirea sa deschizătoare de noi orizonturi culturale, lui Romulus Vulcănescu i se
îngăduie a tipări Eliade ou le soif du concret în revista
“Ethnologica”. După moartea marelui istoric al religiilor, revista
“Manuscriptum” îi publică şi ea Deschiderea unei creaţii
exemplare şi originale [opera lui Mircea Eliade] în nr.3 (68) 1987,
p.65-66 (v. Stan V. Cristea, C-tin Noica. Repere bibliografice,
ediţia II-a rev. şi adăugită, Bucureşti, RCR
Editorial, 2011, p.134). În rest, nici unul din studiile în româneşte
despre Mircea Eliade nu i-au fost publicate lui Noica de vreo revistă a
Academiei RSR: Adevăratul înţeles al “sacrului” la Mircea Eliade
a apărut în trei numere ale revistei “Săptămâna culturală a
Capitalei” din decembrie 1975; Mircea
Eliade –75 a fost tipărit de “România literară” în 4 martie 1982,
şi un an mai târziu lui Ioanichie Olteanu cenzura îi permite să
publice Cei şapte paşi ai lui Budha. Un înţeles pentru destinul lui Mircea Eliade în “Viaţa Românească”,
nr.5/1983.
Dintr-o nefericită încercare de a pune la grămadă si a
publica după moartea lui Noica o selecţie din gândurile sale
rămase prin caiete de însemnări din care filozoful mai citea
vizitatorilor săi întâmplători (v.Lucia Fetcu, Lecţia
domnului Noica, în vol. Modelul cultural Noica, Buc., Fundaţia
Naţională pentru ştiinţă şi artă, 2009,
p.208), încercare nereuşită atât din cauza proastei selectii
făcute de un literat fără acces la ideile filozofice cât şi
a titlului lipsit de înţeles (Încercări din element, în
Revista de istorie şi teorie literară, iulie-dec. 1987, nr. 3-4,
p.283-294) găsim textul pe care G. Liiceanu l-a dat să fie consemnat
pe o placă de mari dimensiuni în faţa vilei “Noica” de la
Păltiniş: “şi-a chemat prietenii şi au înălţat
împreună o casă”. Probabil ca să nu mai fie pusă la
îndoială existenţa
“Şcolii de la Păltiniş”, negată de genialul Petre
Ţuţea pe motivul absenţei de scrieri filozofice originale a
presupuşilor discipoli ce preferă a se legitima cu valoarea gândirii
noiciene. Oricum, ei nutresc speranţa că a fost suficientă
discuţia între prieteni (neapărat văzuţi) pentru a
înalţa în domeniul filozofiei româneşti o casă. Ori, mai bine
zis, o “încremenire în proiect”, fiindcă nici un “şcolar” de la
Păltiniş n-a uimit încă lumea cu cine ştie ce
originalităţi de gândire sau cu vreo carte de filozofie care să
iasă din rând.
Înainte de prima sa arestare, Mircea Vulcănescu, invitat să-i
vadă noua locuinţă din pădurea Andronache, ar fi făcut
în 1946 această remarcă: “şi-a chemat prietenii şi au
înălţat împreună o casă”. Sensul frazei - în decriptarea
lui Noica - ar fi că un autor, atunci când îşi scrie
cărţile, îşi
“cheamă prietenii nevăzuţi” cercetându-le operele. E tocmai ce a
făcut Noica şi n-a făcut nici unul dintre auto-declaraţii
săi discipoli: a îmbobăţit cultura românească şi
cultura universală prin câteva cărţi magistrale. Întâi a
scris despre spiritualitatea limbii şi culturii româneşti chemându-l
pe Mircea Vulcănescu (1904-1952) prin capodopera de gând a acestuia (Dimensiunea
românească a existenţei). Apoi a conceput un Tratat ontologic,
şi Trei introduceri la metafizica sa, împreună cu prietenii
săi Aristotel, Platon, Kant, Hegel, Heidegger, Eminescu, Blaga şi
Corydaleu, pentru ca la sfârşit să scrie acel “Tratat de logică
reală”, la care se gândise în 1957 după de a terminat Povestirile
despre om, solicitate de o editură franceză (v. scrisoarea lui
Noica din 23 febr.1957, în vol. Modelul cultural Noica, Buc.,
Fundaţia Naţională pentru ştiinţă şi
artă, 2009, p.509). L-a mai invocat şi pe Mircea Eliade (1907-1986)
când a scris Adevăratul înţeles al sacrului şi în 1983 Cei şapte paşi ai
lui Budha la vremea când “cel mai mare istoric al religiilor din secolul
XX” concepea dincolo de Ocean renumita
sa Istorie a credinţelor, premiată de Academia
franceză.
După Constantin Noica, literatura lui Mircea Eliade doar aparent ar
descrie oameni şi situaţii, fiindcă hermeneutul religiilor
“redă sau instituie elemente” (6.9). La Eliade, sacrul ar fi
“element” (6.11) , sau, mai bine zis, trecere a elementului din mediu
exterior în mediu interior [hierofanie, în termenii lui Eliade]. Şi
pentru ca scrierile literare ale prietenului său din tinereţe să
nu apară asemenea unei generaţii spontanee, filozoful de la
Păltiniş s-a gândit să le pună alături de alte scrieri
“fantastice”, remarcând că orice “fantastic” [ghilimelele sînt ale lui
Noica] al romanticilor, de pildă, sau al unora dintre suprarealişti,
ar putea fi considerat “pe linia strămutării în element” (Jurnal
de idei, 1978-1987, 6.2., Bucureşti, Ed. Humanitas, 2007, p.307).
Într-o altă opinie consemnată în ceea ce editorul a botezat cu numele
de Jurnalul de idei (7), creştinismul ar fi “religia
religiilor” (6.96), iar mistica ar fi “înnobilat sensibilitatea umană”
(6.6), l-ar fi făcut pe om să aspire către “strămutarea în
element, către depăşirea tărâmului “limitaţiei care
limitează” pentru intrarea în “zonele limitaţiei ce nu
limitează” (ibid.). Ilustrativă în acest sens ar fi muzica lui Bach.
Ea este învăluitoare din afară spre înăuntru “şi departe în tine [în interiorul
tău] învăluitoare” (6.7). Atunci când încetează, muzica lui Bach
dă senzaţia de părăsire pe care o sugerează şi
versul eminescian “ca un suflet fără parte. Fără
element. Fără participaţie la element” (rânduri şterse de
Noica şi trecute de editori în subsolul paginii, op. cit., p. 309).
Cum filozoful
urmărit permanent ştia că
păzitorii gândirii “corecte” îi vor cenzura referirile la misticism, el
şi-a deplasat uneori în mod intenţionat şirul gândurilor
(aşternute prin caietele sale) către zonele accesibile
comuniştilor pe care-i medita fără plată: “Dacă nu
eşti un individual-general nu eşti nimic. Te preia statistica”
(6.190), scria el celor care credeau că ies din statistică dacă
se cocoaţă în ierarhia politică şi socială, ignorând
cu bună ştiinţă spiritul şcolii de înţelepciune
pe care ar fi vrut s-o edifice filozoful care-i îndemna să
dispreţuiască “oamenii politici, aceşti valeţi ai istoriei”
(Noica, Istoricitate şi eternitate, 1989, p.271). Din documentele
de arhivă a Securităţii, selectate pentru publicare în 2009, s-a
putut afla cu certitudine că pereţii camerei sale de 8 mp erau “microfonizaţi” şi că
manuscrisele îi erau sistematic controlate prin percheziţii făcute pe
ascuns (8).
În alt loc, drept camuflaj al ideii de strămutare prin ascensiune
către element, filozoful trece ideea că fizica ar descrie
şi ea nişte elemente, ca magnetismul, sau gravitaţia. În margine
pune însă o observaţie cu tâlc religios: “Nimic nu este ce este: e
altceva”. Desigur şi această notaţie trebuia un pic
estompată prin unul-multiplu de genul: “trăim în elementul
prieteniei, -scrie filozoful pentru vigilenţii săi cititori din
obligaţia slujbei - în elementul profesiunii, în elementul unei limbi, al
unei culturi şi al unei epoci” (6.3). De încheiat încheie iarăşi
în plan religios, cu ideea de bază a misticismului după care numai
omului îi este dat să prefacă transcendentul în imanent.
În opinia înţeleptului ţinut de oficialii culturii comuniste
departe de tinerii care ar fi vrut să-l audă (9), oamenii s-ar împărţi în
“drept-credincioşi şi arieni, adepţi ai lui Arie” (6.215). Primii
ar fi cei care cred în Unu-multiplu (Trinitate). Arienii, crezând în Unu
şi multiplu, ajung să creadă numai în multiplu, singurul care
‘se vede’. Aceştia ar fi raţionaliştii (/iluminiştii), cei
care nu ştiu “de lumina taborică a bunei filozofări”(ibid.).
“De ce a triumfat icoana? (6.85) -se întreabă Noica, spre a
răspunde în coordonatele metafizicii platonice: “Pentru că este un Unu-multiplu”. (v.
Isabela Vasiliu-Scraba, Mistica platonică a participării la
divina lume a Ideilor, Slobozia, Ed. Star Tipp,1999). După filozoful
izolat la Păltiniş, Europa începe la 325 cu Conciliul de la Niceea
care îngăduit cultul icoanelor. “Dar icoana a devenit în renaştere
portret, apoi fotografie” (6.96), mai notează Noica în postura de filozof
al culturii, după ce propusese în 1986 cea mai indrăzneaţă
logică metafizică din câte se puteau publica la vremea terorii
ideologice materialiste. Desigur, logica sa metafizică pe care o
botează logica lui Hermes fusese epurată înainte de
tipărire de orice trimitere la filozofia religiei creştine. Doar din
caietele sale aflăm de “obârşia în Tatăl Ceresc” a lui
Unu-multiplu care ar apărea drept o unire de tipul I-D-G.
În această triadă, G
(generalul) ar trimite la descinderea pe linie paternă (Iosif -Avraam), D
(determinanta) ar indica matriarhatul, iar I (individuaţia) n-ar sugera
nici naştere din tată, nici naştere numai din mamă, ci din
Unul (Tatăl Ceresc) transcendent şi trinitar (Noica, 6.42). Noica
precizează (pentru sine) că “individuaţia e doar o treaptă”
(ibid.) şi că asemenea idei se regăsesc atît în spiritualitatea
indiană cât şi în cea europeană, când nu este fără
Dumnezeu, adică în versiunea ei proastă (acatholistă),
“restrânsă la grija agoniselii fără de limită a bunurilor
de consumare”. Filozoful considera că nu este “nevoie să refuzi
omului proprietatea”. Ar fi destul să-l aduci prin cultură în
situaţia de a spune: “Nu am ce face cu proprietatea” (6.80). Despre
cultura europeană el nu avea o părere grozavă. Lucrul apare
limpede din consemnarea impresiei că “secolul acesta nu lasă
monumente arhitectonice şi nu lasă idei mari. De aceea şi face
atâta scandal, până la isteria catastrofei finale. Ca oamenii
fără importanţă” (6.153).
Aspectul metafizic al logicii lui Hermes este ilustrat în caietele
lui Noica de posibilitatea convertirii: Timpul logic se converteşte în alt
timp. “Se continuă şi se desfăşoară prin trecerea
într-o altă spaţialitate, cu generalul ca dimensiune a
individualului. Convertirea se confirmă prin prefacerea mediului exterior
în mediu interior” (Noica, 6.118). In
opinia filozofului de şcoală trăiristă (exclusă
din cultura română de paznicii indobitocirii materialiste) “elementul se
distribuie fără să se împartă” (6.4). El poate fi
universalul devenit persoană ca “arheu” (6. 21), cum au fost Eminescu,
Cantemir, Mircea Eliade, L. Blaga, S. Lupasco, G. Uscătescu, etc,
personalităţi marcante despre care a scris Cartea marilor
întruchipări (sau Cartea arheilor “istorici”), volumul inedit
din care o parte a fost publicat de G. Liiceanu în 2007 cu un titlu de
batjocură: Despre lăutărism (10) . Provenit
din nevoia de participaţie, Unu-Multiplu arheului întrupat în
multiplul istoriei nu apare doar în plan religios. El poate ilustra (pe
tărâm cultural) universalul-particular al insului devenit “arheu istoric”,
adică ridicat prin capodopere (precum Eminescu, compozitorul Paul Constantinescu, M. Eliade,
Vintilă Horia, L. Blaga, Horia Stamatu, etc.) la spiritul obiectiv. Cu
spusele lui Noica, ar fi vorba de o întrupare “în arheul istoric (din timp
şi de dincolo de timp) al culturii ca spiritualitate autentică” (Jurnalul
de idei, 6.22).
În plan cultural, după colectivismul comunist instituit şi
păzit prin teroare, individualismul capătă o însemnătate
aparte fiindcă “acum e în joc individul care în însingurarea lui reface
comunitatea” [subl. mea, I.V.S]. Noica se referă aici la asceza
culturală în care a trăit el însuşi, precum şi Anton
Dumitriu, şi atâţia alţii care au reuşit să creeze în
domeniul filozofiei opere de reală valoare. Noica însă
accentuează în mod expres asupra refacerii de după
“distrugerea sistematică a spiritului care a luat trup printre noi”
observată de Lucian Blaga si consemnată pe furiş in Luntrea
lui Caron, să nu rămână neştiute cele întâmplate în
plan spiritual (11) odată cu ocupaţia rusească de
după 23 august 1944. Dacă atunci “s-au retezat brutal şi cu
fierăstrăul toate valorile, pentru ca urmaşii noştri
să nu mai găsească nici un sprijin spiritual şi nici un
temei de mândrie nicăieri şi în nimic” (L.Blaga, Luntrea lui Caron,
1990, p.302), mai târziu nu a mai fost necesară arderea bibliotecilor
şi nici confiscarea cărţilor, întrucât ştiinţa
manipulării creierelor a obţinut aceleaşi rezultate prin
dominaţia mijloacelor de mass media şi prin tehnicile subliminale de
control şi de influenţare a gândirii. Desigur un rol de primă
mărime l-a jucat si ruinarea învătământului de toate gradele.
De la Anton Dumitriu ştiu că în perioada interbelică R.
Guenon îi îndemna pe cei insetaţi de spiritualitate autentică să
înveţe româneşte şi să ia aminte la viaţa
duhovnicească din mânăstirile noastre ortodoxe (12). În
credinţa lui Constantin Noica (şi a lui Mircea Eliade), întreg
secolul XX va trece neobservat în istorie (6.102) dacă spiritul
obiectiv (în sens hegelian) întrupat în spiritualitatea şi cultura
românească nu va fi integrat în cultura universală.
Note şi
consideraţii marginale:
1. Publicarea filozofului Constantin Noica (1909-1987) se făcea în
comunism cu mare dificultate. “Războiul
nervilor” declanşat odată cu depunerea fiecărui manuscris la
editură este oarecum amintit de “crisparea” în care a trăit până
la moarte Noica, nesigur dacă este sau nu tipărit prin reviste sau pe
la edituri (v. Noica şi Securitatea, vol. II, Bucureşti, Ed.
MNLR, 2009, p.367). Ostracizarea “oficială” a gândirii lui Noica s-a
văzut şi în 2009, în anul centenarului naşterii filozofului când
în librăriile bucurestene nu se găseau decât una sau două din
cele douăzeci de cărţi scrise de Noica (v. Isabela
Vasiliu-Scraba, Noica în cifru “humanist”, în rev. Acolada, V, , 4 (42),
apr. 2011, p.3 ; http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=877 ). În 1986 lui C. Noica
i se publicase volumul Scrisori despre logica lui Hermes, amânat trei
ani, după cum aflăm din notele de Securitate apărute în volum în
2009. Nepublicate în volum i-au rămas după moarte toate
interpretările dialogurilor platonice, seria celor 25 de eseuri
apărute in revista ieşeană “Cronica” sub genericul Jurnal de
idei, toate articolele despre Eliade, Blaga, Lupaşcu, Camil Petrescu,
Brâncuşi, Heidegger, Cioran, Mircea Vulcănescu, Uscătescu, Cantemir, etc., precum şi eseurile din
“România literară” cuprinse ulterior în volumul Modelul cultural
european, ultima sa carte apărută mai întâi în traducere
germană şi tipărită de directorul fostei Edituri Politice
la cinci ani după moartea filozofului (v. Stan V. Cristea, Constantin
Noica. Repere biobibliografice, ed.II-a revăzută şi
adăugită, Bucureşti, RCR Editorial, 2011).
2. Prezentând filozofia românească în The Encyclopedia of
Philosophy (vol.VII, Macmillan, New York, 1972), Mircea Eliade
plasează filosofia noiciană în descendenţa gândirii profesorului
lor comun, faimosul Nae Ionescu pe care de asemenea îl prezintă în The
Encyclopedia of Philosophy (vol.IV, 1967, p. 212).
3.v. C. Noica, Jurnalul de idei, 1978-1987,
Bucureşti, Ed. Humanitas, ed. I-a,
1990; ediţia a II-a, 2007). Este vorba de publicarea unor însemnări
din caietele rămase după moartea lui Noica şi nu a celor 25 de
eseuri apărute în revista ieşeană “Cronica”, între 2 sept 1977
şi 2 aprilie 1982 sub titlul generic de “Jurnal de idei” (v. Stan V.
Cristea, Constantin Noica. Repere biobibliografice, Bucureşti, RCR
Editorial, 2011, editia a doua revăzută şi adăugită,
p.125-129).
4.Din volumul lui Stan V. Cristea aflăm că
poetul Aurel Rău i-a publicat lui Noica cinci eseuri pe tema arheilor
în revista “Steaua”: în nr.6/1980 (Cartea arheilor), în nr. 10/1980 (Din
cartea arheilor. Despre puterea de întruchipare), în nr.2/1981
(Întruchipări), în nr.5/1981 (Din cartea arheilor. Insul
ca interpretare) şi în nr.2/1982 (Despre limitele insului şi
limitaţiile arheului). La acestea s-ar adăuga Superarea românească
(“Almanahul literar” 1983), eseu despre Europa culturii şi
spiritualităţii române, diferită de Europa spiritului faustic. Articolul
a fost cuprins în volumul alcătuit
după moartea autorului: Istoricitate şi eternitate. Repere pentru
o istorie a culturii româneşti (Bucureşti 1989). Către
sfârşitul tratatului de ontologie apărut în 1981, Noica a inserat
meditaţiile sale pe tema “elementului” (v. Partea a II-a, Fiinţa de-a doua instanţă,
elementul, şi Partea a III-a, Fiinţa
în ea însăşi, în vol. C. Noica, Devenirea întru
fiinţă, Bucureşti, Ed. Stiinţifica şi
Enciclopedică, p. 327-390).
5. v. Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica lui Nae Ionescu în unica
şi în dubla sa înfăţişare, Slobozia, Ed. Star Tipp,
2000, precum şi Isabela Vasiliu-Scraba, În labirintul
răsfrângerilor. Nae Ionescu prin discipolii săi: Petre
Ţuţea, Emil Cioran, C. Noica, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu
şi Vasile Băncilă, Slobozia, Ed. Star Tipp, 2000. Precum
şi: Isabela Vasiliu-Scraba, Primatul spiritualităţii în
naeionesciana “iubire ca instrument de cunoaştere”, în rev. Argeş
(Piteşti), mai 2008 (http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=1286&Itemid=112 ).
6. Faptul că Editura
Politică şi-a schimbat doar numele după 1990 (în Editura
Humanitas) ar fi de observat pe cărţile lui M. Eliade publicate de
această editură care “uită” în mod sistematic mulţimea
distinctiilor academice cu care a fost onorat marele istoric al religiilor.
7. C. Noica trimisese (fără învoire) în 1981 spre publicare
dincolo de Cortina de fier, printre alte manuscrise ale sale, şi un “Jurnal
de idei (XXIV)”, din seria celor 25
de articole apărute în revista “Cronica” din Iaşi între 2 sept. 1977
şi 2 aprilie 1982 şi rămase nepublicate în volum, titlul fiind
folosit de Humnitas în 1990 la editarea caietelor a şase caiete de
însemnări (Marian Popa consemnează că “alte nouă au fost
pierdute”, Istoria.literaturii române de azi pe mâine, vol.II, 2001,
p.1071) . Expedierea în străinătate era o gravă abatere de la
“etica comunistă” cu care îi împuia capul G.Liiceanu ( Jurnalul de la
Păltiniş, CR, 1983, p. 177) şi de aceea apare
consemnată într-unul din dosarele de urmărire a lui Noica la
Păltiniş (v. Noica şi Securitatea, vol. II,
Bucureşti, Ed. MNLR, 2009, p.348). Unul din capetele de acuzare pentru
care Noica a fost schingiuit prin bătăi, foame şi frig şi
apoi închis şase ani în temniţa politică l-a reprezentat
expedierea de studii filozofice în străinătate. În total, la
Securitatea din Sibiu ar fi fost 7 dosare Noica, din care 5 au fost
microfilmate, iar două au fost distruse iremediabil în încercarea
post-comunistă de ardere a celor şapte dosare la Berevoieşti,
să nu se afle numele unor informatori (v. Noica şi Securitatea,
vol.I, p.6). Securiştii îndosariaseră şi părerea lui Noica
din 10 dec. 1983 despre Jurnalul de la Păltiniş: “[G.
Liiceanu] a greşit faţă de Alexandru Paleologu… şi
faţă de mine…Cred că a greşit pentru că o carte de
memorii se publică mai târziu, nu cât trăiesc oamenii” (vol. II,
p.94).
8. v. Isabela Vasiliu-Scraba, Camera 13 a vilei “Noica” de la
Păltiniş, în rev. “Discobolul”,
Alba Iulia, iul.-aug.-sept. 2010, p.256 (http://www.revistanoinu.com/Vila-C.-Noica-de-la-Paltinis.html
).
9.
În dorinţa
de a fi dascăl celor tineri, Noica îşi imagina că i-ar primi
atât de bine la Păltiniş pe oaspeţii întâmplători, încât
oricine “nu stă la Păltiniş să se simtă în exil”(Istoricitate
şi eternitate, 1989, p.273). În compania lui Noica şi a
prietenului acestuia, meteorologul N. Octavian (cu care filozoful spera să
poată locui împreună), tinerii s-ar simţi minunat, visa el.
Noica nu-şi putuse imagina că Securitatea, după ce l-a obligat să
se mute de la vila 23 unde locuise 8 ani (până în1983), “într-o vilă
ca şi părăsită” (Noica, în op. cit.p.272), nu-i va
lăsa pe tineri să se apropie de el şi nici pe Nicolae Octavian
nu-l va lăsa să-i fie lui Noica în preajmă (v. Isabela
Vasiliu-Scraba, Suspecta moarte a filozofului Noica, în Almanahul
Origini, 2010, http://www.revistanoinu.com/Sfarsitul-lui-Constantin-Noica.html
).
10.
In anul
Centenarului “Noica”, fără a sesiza batjocura conţinută în
titlul pus de editor unui volum alcătuit dintr-o mică parte a
studiilor care ar fi fost să
constituie Cartea arheilor sau a “marilor întruchipări”, având o lacună de inspiraţie care
l-a făcut să-şi amintească doar de referatele proaste ale
unui coleg invidios pe Noica, aşadar bazat pe o întâmplare penibilă
din viaţa lui Noica, Ion Papuc atacă problema “lăutărismului” la Noica,
nepărăsind domeniul psihologicului: “Nedreptăţit în chip
flagrant, exclus, umilit, Noica se referă tot mai patetic la genii” (v.Ion
Papuc, Lăutărismul lui Noica[C. Noica, Despre
lăutărism, Ed. Humanitas, 2007], în “Convorbiri literare”, nr.3/2009,
p.118-122; articol cuprins de Marin Diaconu în vol. “Modelul cultural Noica”,
Buc., Fundaţia Naţională pentru ştiinţă şi
artă, 2009, p.473). Ridicolul poveştii pe care nu era nici o pierdere
dacă I. Papuc n-o scotea la iveală, a apărut însă
odată cu adunarea în volum a scrierilor colegului invidios, prezentat ca
“omul care l-a cunoscut pe Noica”. La inceputul nereuşitului articol,
eseistul I. Papuc asigură cititorul ca el nu îi este şi nu i-a fost
discipol lui Noica, nefiind probabil de acord cu titlul unui articol de-al meu
publicat de Dan Culcer pe 4 febr. 2009
în revista Asymetria: Indicii de manipulare în eseistica unui fost discipol
de-al lui Noica: dl Ion Papuc ( http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=680 şi in “Origini. Romanian Roots, vol.XIV, No.1-2-3 (139-140-141,
Ian.-Febr.-March 2009, p.112 ; şi http://www.revistanoinu.com/Indicii-de-manipulare.html
cu 1273 de citiri până pe 27ian. 2012) . Că nu i-a fost discipol, deşi în
tinereţe s-a dus în cartierul Berceni la Noica să se iniţieze în
greacă veche se vede din felul în care scrie în 2009 despre Noica şi
despre “insul” Alexandru Dragomir (v. Isabela Vasiliu Scraba, Propedeutică
la eternitate. Alexandru Dragomir în singurătatea găndului,
Slobozia, Ed.Star Tipp, 2004) apreciat de Noica pentru gândirea lui
filozofică de mare originalitate, fiind de altfel singurul cu care mai
schimba idei. În mod surprinzător, Ion Papuc a preferat să consemneze
“presupusa pregătire universitară” (p.464) a lui Alexandru Dragomir,
student eminent al profesorilor Mircea Vulcănescu, Nae Ionescu, Mircea
Eliade, Nicolae Iorga şi Heidegger Or, acest “ins” admirat de Noica, pe 15
iunie 2000 cataloga drept “un fel de excrocherie” răspândirea celor
gândite de el fără vreo încuviinţare dată în acest sens
şi, mai ales, fără o verificare prealabilă a ceea ce se
difuzează (v.Ultimul interviu al filosofului Alexandru Dragomir,
partea X-a din interviul înregistrat de Fabian Anton, în rev. “Asachi”, Piatra
Neamţ, Seria III-a, Nr.8/244, oct.-dec.2009, p.13). Fiind o înregistrare
publicată iniţial în “Observatorul cultural”, am arătat într-un
articol felul în care au fost denaturate ideile lui Alexandru Dragomir (v.
Isabela Vasiliu-Scraba, Falsificări la publicarea în “Observatorul
cultural” a ultimului interviu al filosofului Alexandru Dragomir (v. rev. “Argeş”,
Piteşti, mai 2010, p. 22-23 http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=2871&Itemid=112 ). Oricum, I. Papuc se
pare că n-a reţinut spusele lui Alexandru Dragomir referitoare la
difuzarea gândirii lui (v. Isabela Vasiliu-Scraba, Ultima revelaţie a
lui Alexandru Dragomir: “A nu te vinde comportă nebănuite riscuri”,
în rev. Argeş, oct. 2006; http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=112
). Probabil
a preferat să “nu ştie” nici de modificarea ideilor din
conferinţele lui Al. Dragomir ţinute în casa lui G. Liiceanu,
deşi cartea mea din 2004 în care semnalasem deficienţele editării
Craselor banalităţi metafizice probabil că a parcurs-o,
fiindu-i dăruită imediat după apariţie.
11.
Mircea Eliade îi
scrie în Argentina lui Stan M. Popescu (/Ovidiu Găină) pe 10 aprilie
1957 că se bucură să afle
că Ovidiu Găină (n.1918) i-a citit cărţile publicate
în ţară, “când Raiul nu era încă pierdut. Dacă vrei să
regăseşti acele timpuri, dar mai ales tot ce-a urmat, citeşte Noaptea
de Sânziene (Foret interdite, Gallimard, 1955). Este şi un fel
de istorie a României între 1936-46” (Mircea Eliade, 1957, din excelentul
articol al lui I. Filipciuc, Cum n-a fost să fie tipărit în
Argentina dialogul “Lysis” comentat de Noica, în vol. “Modelul cultural
Noica”, Bucureşti, Fundaţia Naţională pentru
ştiinţă şi artă, 2009, p.242). După ce a citit volumul meu Mistica
Platonică (358p., Ed. Star Tipp, Slobozia, 1999) pe care i-l
trimesesem in 2007, profesorul S.M. Popescu mi-a scris că este “o
mică bijuterie” (conf. Corespondenţei
schimbată cu Stan M. Popescu, document olograf din arhiva personală).
12. Filozoful şi logicianul
Anton Dumitriu (1905-1992), care după anii de detenţie politică
s-a retras câteva luni la Mânăstirea Statina din Moldova, a purtat cu G.
Vâlsan o corespondenţă axată pe tema isihasmului românesc din
mânăstirile ortodoxe (v. Enrico Montanari, Succesul lui Guenon printre
români, în Origini. Romanian Roots, 5-6 (71-72) May-June 2003, p.15). La
M-rea Slatina, fostul profesor de istoria logicii a lucrat vreo trei luni la
soluţionarea Teoremei lui Fermat (umplând cu formule matematice vreo 50 de
caiete, apud. Antonie Plămădeală) împreună cu fostul
său coleg de facultate, părintele Petroniu Tănase (1905-2011),
matematician înainte de călugărire, fost egumen al Schitului românesc
“Prodromu” din Muntele Athos.