BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
II. CENTENAR C-TIN NOICA (1909-1987)
Isabela Vasiliu-Scraba
Noica şi
discipolii săi
Motto:
Regatul României a fost un “adevărat paradis pe
lângă tiraniile metodic organizate, diabolic organizate, de către
naziştii nemţi şi apoi de către ruşii [comunişti]”
(Eugen Ionescu, Antidoturi, Ed. Hum., 1993, p.244)
Fostul deţinut politic Titus Filipaş observa
că după 1989 Andrei Pleşu a fixat “linia directoare în cultura
română” (v. Ideologia Scolilor Centrale, în rev. on-line
“Asymetria”, 2003). Angajarea politică a lui Pleşu
(continuată în ziaristica sa de după 1990
strânsă în câteva volume) a debutat cu articolul Rigorile ideii
naţionale şi legimitatea universului, publicat în rev. “Secolul
XX”. Textul a fost reprobat de Noica nu atât ca gesticulaţie de spectacol
impur, cât din pricina inconsistenţei sale ideatice, în text nefiind
precizată poziţia celui care atacă pe “zbierători”,
vociferând nu se ştie în numele cui: “In articolul acesta se vorbeşte
splendid contra şi despre dar nici o clipă nu se
vorbeşte în” (Jurnalul de la Păltiniş, 1983,
p.207). A vorbi “în” , semnifica la Noica acea
“deschidere” prin care autorul vine cu ceva nou, pune într-un cadru de noi
orizonturi ideatice problema iniţială.
Prin
jurnalistica sa, Pleşu a lăsat mereu
lucrurile acolo unde le-a găsit. In tot ce a
scris lui i-a lipsit “deschiderea” prin care să “mute problema din locul
iniţial” (apud. Noica). In 1981 bătrânul filozof îşi pusese problema implicării sale în
gestul unui comunist care frecventa de ani de zile “instituţia Noica” . In
opinia filozofului marginalizat la Păltiniş, jurnalismul politic,
fiind o “pactizare cu timpul”, reprezintă o trădare, mai ales cînd în
politică se implică un prezumtiv creator, un
scriitor care ar putea deveni cândva autorul unor opere de excepţie.
Intr-una
din discuţiile lui Ion Varlam cu Vălenaş, vine la un moment dat vorba de un jurnalist francez, Alexandre
Adler, “al cărui nume românizat era Ardeleanu” si a cărui soţie
este o ziaristă bine plasată la posturile TV franceze. Dovedind din
când în când obiectivitate, Adler părea democrat. Cripto-comunismul
său a ieşit la iveală numai atunci când
au fost publicate documente care au demonstrat o falsă persecutare a unor
cehi care erau în realitate agenţi sovietici. Ieşindu-şi din
fire, Adler a publicat în “Le Monde” un articol
“isteric” prin care s-a deconspirat. Adevărata sa
relaţie cu comunismul a ieşit la lumină din fraza finală a
articolului său: “comuniştii vor fi cei care vor salva, din nou,
democraţia de fascism” (Pseudoromânia. Conspirarea
deconspirării, Ed. Vog, Bucureşti,
2004, p.73).
Cu
toate că a menţionat numele celui care-a scris “Ridică-te
Gheorghe, ridică-te Ioane!”, poezie pentru care ocupantul sovietic al
ţării ciuntite a umplut temniţele cu “politici”, “democratul”
ministru al culturii post-comuniste n-a dat semn să-l fi impresionat
poeziile scrise în închisoare de Radu Gyr şi publicate în ţară
abia la vremea primului său ministeriat: “O, Iisuse Împărate,/ Iartă lacrimi şi păcate!/ Vin’ de-alin uşor/ rănile ce dor,/ cerul ni-l descuie./ Noi te-om aştepta,/ căci pe crucea Ta/ stăm bătuţi în cuie!”.Aproape
am crede că “simţul său pentru concret” i-ar fi sugerat deplina
continuitate de politică culturală dintre 1981 şi anul 2008 în
care s-a realizat filmul de televiziune despre Noica.
Ion Papuc scria într-una din cărţile sale despre o poezie religioasă compusă în temniţă de un preot ortodox, precizând contextul şi “valoarea artistică” a versurilor (Scriitorul de filozofie, 2008, p.180). De reuşita în plan artistic a poeziilor din închisoare ale lui Radu Gyr nu ştim să se fi preocupat altfel decât în treacăt. Ceea ce ştim cu siguranţă este că, după moartea lui Sergiu Mandinescu (1926-1964), indoeuropenistul Cicerone Poghirc umbla pe la forurile culturale comuniste cu poeziile compuse de “mărturisitorul” Sergiu Mandinescu în temniţă, motivând necesitatea publicării prin forma lor artistică uneori atingând măiestria.
Noica
i-a reproşat lui Alexandru Palelogu imoralitatea de a-l fi criticat pentru
cele scrise în domciliu obligatoriu de la Câmpulung. Ceea ce îi părea
nelalocul ei era tocmai ignorarea
circumstanţelor. Fiindcă a scrie fără perspectivă de
publicare, cum a scris marginalizatul filozof Alexandru Dragomir o
viaţă întreagă şi cum scria Noica la Anti-Goethe,
este un act eroic. Dacă nu-ţi stă în putinţă a admira
ce-a rămas din scriitorii pe care “lumea din jur” îi
desfiinţează, a privi cu ochi critic operele acestora este imoral
(Noica în Jurnalul de la Păltiniş, 1983, p. 119).
Pe
când îl frecventau la Păltiniş, Liiceanu şi Pleşu îl
găsiseră pe Noica vinovat de “absenţa cronică a
simţului pentru concret” (Andrei Pleşu, Limba Păsărilor,
1994, p.209), observând sustragerea acestuia de la munca pe tărâm
ideologic prin difuzarea scrierilor de stânga, ale unui Adorno, de pildă
(v. Gabriel Liiceanu, Jurnalul de la Păltiniş, p. 201).
Opţiunea
filozofului trecut de şaptezeci de ani mergea spre “somnambulismul
fecund al culturii”. El nu ţinea să părăsească
domeniul filozofiei pentru a face servicii mercenarilor opresorului care a
zmuls România din Europa şi a desfigurat-o prin ciuntire şi prin
impunerea regimului comunist criminal, răspunzător de moartea a
două sute de mii din cei două milioane de români
întemniţaţi fără vină (v. Românii în cultura
şi în ştiinţa occidentală, Ed. Davis, 1992 precum
şi Monumentul victimelor şi harta Gulagului comunist, din
Chemin du Bois-des-Arts, 43-45, 1226 Chene Bourg, Elveţia). Implicându-se
în contextul istoric în care a trăit, Goethe faţă de Napoleon ar
fi făcut, spunea Noica, “figură de trădător” (Jurnalul
de la Păltiniş, p.202). La fel s-a întâmplat când Platon într-o
Atenă învinsă de
La
vremea lui Noica (1909-1987), vigilenţa paznicilor totalitarismului care
împărţise populaţia în victime şi profitori, observase cum “concretul” nu ar fi cu totul
absent în filozofia acestuia. In opinia lui Pleşu (istoricul de artă
aflat în “echipă” la NEC cu una din fetele lui Leonte Răutu) “concretul”
ar figura la Noica în ipostaza unui “cumul de prejudecăţi
descărnate şi reflexe inerţiale” (Andrei Pleşu, Limba
Păsărilor, 1994, p.209) legate de preţuirea “spiritului” în
dauna “sufletului”. Blamabilă înainte de toate este însă la
Constantin Noica “prejudecata” preţuirii culturii româneşti în
general şi a unor rostiri filozofice de şcoală
trăiristă în particular.
In
filmul despre Noica difuzat de TVR-Cultural, cripto-comunismul lui Pleşu a
mai ieşit la iveală şi din nepăsarea sa faţă de
suferinţa lui filozofului băgat în puşcărie de Zigu Ornea
care a dat pe ascuns Securităţii manuscrisul Povestirilor
după Hegel. Toţi cripto-comuniştii sînt indiferenţi la
martirajul din închisorile în care a fost decapitată spiritualitatea
românească (v. albumul Fericiţi cei prigoniţi. Martiri ai
temniţelor româneşti, ediţie îngrijită de Matei Marin,
Bucureşti, Ed. Bonifaciu, 2008).
Liiceanu
construieşte o întreagă teorie despre viaţa mizeră a lui
Noica ce trăia din meditaţii (plătite) în domiciliu obligatoriu
de la Câmpulung (1948-1958), despre fericirea lui Noica de-a ajunge după
gratii (1958-1964), urmată de cei zece ani când s-a ocupat (prin filtru
marxist) de Aristotel la Centrul de logică şi în fine, despre
mulţumirea lui Noica de a trăi dintr-o modestă pensie 10 luni pe
an la Păltiniş într-o cameră de 6-8mp. In opinia “discipolului”,
care nici în două decenii n-a apucat să sesizeze modul cum Noica
diferenţia domeniul “spiritului” de cel al “sufletului”, viaţa
ascetică a filozofului a ţinut în exclusivitate de esenţa
personalităţii acestuia (Jurnalul de la Păltiniş,
1983, p.177). Cu o fantezie la fel de optim direcţionată explica
Liiceanu şi marginalizarea lui Alexandru Dragomir, fostul doctorand la
Heidegger.
Când,
prin cine ştie ce conjuncturi nefavorabile, sînt siliţi să
mimeze compătimirea, nomenklaturiştii (gen Ion Ianoşi)
inventează “comunismul românesc” (care l-ar fi obligat pe Noica să
schimbe titlul uneia din cărţile lui), să nu se afle că
“mai toţi liderii comunişti au fost agenţi sovietici, aduşi
pe tancurile sovietice, spre pildă Leonte Răutu, responsabilul ideologic
PCR, adică şeful real al mandatarilor locali ai Kremlinului”,
inclusiv şeful lui Ceauşescu.
(Ion Varlam, Pseudoromânia. Conspirarea deconspirării, 2004,
p.82). Când Leonte Răutu a fost debarcat prin anii optzeci de
Ceauşescu, familia lui a rămas în continuare la putere, chiar şi
în România de astăzi (apud. Ion Varlam). De pildă, Oişteanu
(fratele lui Leonte Răutu) a fost directorul Editurii Politice care azi se
cheamă Humanitas.
In
calitate de actor în filmul difuzat pe 16 ianuarie 2009, Andrei Pleşu s-a
arătat îngrozit de articolele din “Buna Vestire” semnate de
“septembristul” Noica devenit pentru două luni redactor şef. Filmul,
cu fundal educativ proletcultist, restabileşte “binele”, împrumutând
morala anilor cinzeci, prin afirmaţia explicită că puşcăria
politică a fost o etapă de purificare necesară a vieţii lui
Constantin Noica.
Ion
Varlam spunea că lui, ca român, i se cere zi şi noapte,
fără încetare, ca înainte de a-i condamna pe comuniştii
indiscutabil vinovaţi de crime împotriva poporului român (Pseudoromânia,
2004, p. 74), să-i condamne ca anti-semiţi pe Noica şi pe Mircea
Eliade a căror vinovăţie nu a fost nicicând probată. Mihai
Şora, plecat la Grenoble în iarna lui 1940 ar fi devenit comunist
fiindcă pe atunci “nu aflase crimele comunismului” (v. rev. “Argeş”,
mai 2009). Nici unul dintre cei care blamează articolele lui Noica sau
textele lui Mircea Eliade (dinainte de războiul pentru Basarabia şi
Bucovina de Nord) nu pune în aceşti termeni presupusa vinovăţie
a celor doi.
Pe
toată perioada aşa-numitului “discipolat”, ceea ce a rămas
dincolo de înţelegerea tinerilor comunişti a fost imperativul unei
existenţe dăruită culturii. La Heidegger nu vii cu mâna
goală, îi atrăgea filozoful atenţia lui Liiceanu care vroia
să-l traducă pe Heidegger fără a-l fi studiat temeinic pe
Kant (v. Noica în Jurnalul de la Păltiniş, p.227). Îndemnul
lui Noica din 1981 (“Lasă-l pe Heidegger”) şi retrage-te 5-10 ani
pentru studierea filozofiei antice, a gândirii medievale şi a idealismului
german venea din constatarea mediocrităţii traducerilor din Heidegger
şi a “peratologiei” cantonată în afara filozofiei.
Discipolii
credeau însă că trăiesc în cultură: editează, traduc,
scriu mult şi cenzura comunistă le publică tot. Dar
simţeau în spatele îndemnului filozofului
de la Păltiniş un oarecare reproş vizând calitatea precară
a produselor culturale puse pe piaţă de ei. De aici revolta împotriva
“fanatismului cultural” al maestrului
care nu le permitea să vorbească în limbajul anilor de decapitare a
spiritualităţii române prin puşcării despre “dimensiunea
iluzorie” a culturii româneşti (Jurnalul de la Păltiniş,
1983, p. 164) .
Dezacordul “discipolilor” cu opiniile filozofului supravieţuitor al Gulagului instituit de ocupantul sovietic, începea de la compătimirea muncitorului despre care Noica spunea că trăieşte în “statistică” (op.cit., p.175). Urma refrenul cu obligativitatea traiului în colectivitate, ca “deschidere către altul”. Desigur, de aspectul “deschiderii către semeni” avuseseră grijă cei care, în loc să-i ofere o catedră universitară, îl transformaseră pe Noica în meditatorul privat al câtorva privilegiaţi ai regimului. Apoi era invocată “etica comunistă”. Cacofonia nu este întâmplătoare, căci Liiceanu, câştigat de partea fantomaticei “dreptăţi sociale”, indică asemenea etică prin “eroismul” onestităţii faţă de omul umil care “nu trăieşte în cultură”, întrucât se poate trăi si fără cultură. Importantă era numai lupta de clasă. Apoi se ajungea galopant la “salvarea omenirii ca omenire” şi la binele [cu forţa] în vederea creării unei “noi stări morale a omenirii” (ibid.). Si toate acestea, explicau ei, pentru că “există un interval uman care nu cade nici în precaritatea sub-umanlui, nici în excelenţa geniului” (p.177).
Faţă
de exprimarea eterată a unui Pleşu vorbind de
“prejudecăţile descărnate şi reflexele inerţiale” ale
fostului deţinut politic Constantin Noica, Liiceanu spune lucrurilor pe
nume: nimeni nu are nevoie de “mântuirea prin cultură” a celor câţiva
reprezentanţi burghezi ai “rostirii” româneşti. Adică de
opera celor care au creat şi înainte şi după ce fuseseră
sortiţi pieirii în temniţe (v. Isabela Vasiliu-Scraba, Lista
neagră cu cărţi scrise de Noica).
Pentru
momentul cultural interbelic, Noica îi spunea lui Liiceanu că istoricii
români ar fi reprezentat pe atunci conştiinţele culturale cele mai
înalte. De aceeaşi părere trebuie să fi fost şi sovieticii
care l-au pus pe Mihai Roller să rescrie istoria, întemniţându-i pe
universitarii şi academcienii români în 1950 la Sighet, pentru exterminare
în închisoarea care arăta cu totul altfel decît s-au grăbit să o
prezinte cei care au transformat-o în muzeu. Noica, pentru secolul XIX
considera că spiritualitatea românească a dat mari istorici şi
filologi (Haşdeu, Sextil Puşcariu): “istoria, pentru că era
momentul unei necesare luări de
conştiinţă, prelungite, după Kogălniceanu, prin Pârvan
şi Iorga” (Jurnalul de la Păltiniş, 1983, p.44).
Fără
îndoială că filozoful nu se aştepta să trezească în
tinerii îndoctrinaţi de pe băncile şcolii interesul pentru
istoricii români de anvergura celor citaţi şi a celor
nemenţionaţi cu tot dinadinsul (George Brătianu, Ion Nistor, Ion
Pelivan, Ion Moga, Scarlat Lambrino, Alexandru Randa, Silviu Dragomr, Radu
Rosetti, Stefan Meteş, Zenovie Pâclişanu, fraţii Lapedatu,
etc.). După 1990, în calitate de director al Editurii Humanitas, Liiceanu
va excela în abundenta publicare a celor mai dubioase conspecte “istorice”,
care mai de care mai depărtate de adevărata ştiinţă a
istoriei strălucit reprezentată cândva de români.
Lui
Noica nu-i reuşise în 15 ani nici măcar tentativa de a-i face să
studieze ceva mai temeinic filozofia. In schimb, se pare că trebuia (nu se
ştie cât de des) să suporte prelucrări ideologice, Liiceanu
vorbindu-i de “dreptatea socială” adusă de comunismul preocupat de
binele celor mulţi şi umili, Pleşu (indirect) de
reprezenanţii puterii politice, de nomenklatura situată în interval:
între omul umil şi geniul creator
în planul spiritului.
La
multiplele sensuri ale termenului de “interval” se mai pot adăuga: ratarea
culurală din domeniul “sinelui lărgit” ca “lăutărism” al
scrierilor de filozofia religiilor propuse de “angelologul” Pleşu.
Interval este şi etapa de antrenament cultural menită să înlesnească
trecerea din domeniul sufletului pe tărâmul spiritului. In limbaj noician,
tot interval este şi “sinele îngust” ca domeniu al “sufletului”, unde
intră antropologia, filozofia politică, freudismele şi
“peratologia” lui Liiceanu ancorată în subiectivitate şi în psihologic
(apud. Noica în Jurnalul de la Păltiniş, 1983, p.98).
Din
cele consemnate în Jurnalul de la Păltiniş se remarcă
neputinţa şi regretul lui Constantin Noica de a nu fi reuşit
să-i facă pe cei doi tineri angajaţi politic să
înţeleagă faptul că “purificarea este puterea de a te spăla
de murdăria sinelui îngust” (p.151). Pentru Liiceanu “salvarea spiritului”
prin creatorii de geniu ai unei naţii ar fi “meschină” (p.176)
faţă de “salvarea umanităţii” prin etica comunistă a
binelui călcând în picioare libertatea individuală.
Degeaba
le-a vorbit Noica de europenismul lui Eliade sau de Mircea Eliade, ca om
planetar purtător de “veac românesc”. Zadarnic i-a atenţionat că
“angajarea politică”, din perspectiva altei epoci, se demonetizează,
că “c’est un trahison de pactiser avec le siecle”(Julien Benda). Pentru
ambii discipoli ajunşi după 1990 la gloria vedetismului impresionând
vulgul, a rămas de neînţeles (si după un sfert de veac) ideea
că definirea “binelui” se face într-altfel decît prin raportarea sa la “timpul
devorator”, sau la “realul” instituit de mass-media.