BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Isabela
Vasiliu-Scraba
Cum se fabrică o carte de succes:
«UȘA INTERZISĂ»
«Fără libertatea spiritului critic care
să țină în frâu apetența nemăsurată a
puterii se ajunge în mod fatal la dictatură, la ridicol și caricatură la toate
nivelele și în toate domeniile, inclusiv în cele ale culturii»
Marin Nițescu (1925-1989)
Când
a vrut să minimalizeze valoarea senzaționalului roman Luntrea lui Caron (scris de Lucian Blaga în anii când putea face pușcărie pentru așa
ceva) criticul Nico-lae Manolescu s-a
arătat nedumerit de genul căruia i-ar
aparține această «operă deschi-să» spre toate zările. Tipărit de Editura Huma-nitas imediat după căderea
comunismului, romanul de sertar se cerea probabil privit de critica oficială
cam în același fel cum fusese el privit de directorul editurii ce a hotărât
să-l scoată pe hârtie de cea mai proastă calitate. La prima sa publicare (după
trei decenii de la moartea autorului) romanul lui Lucian Blaga i-a apărut d-lui
Manolescu mai mult un jurnal decât un roman propriu-zis. În schimb, jurnalele d-lui Gabriel Liiceanu (care nu
conțin nici un element mitic, nici o deschidere spre zarea filosofiei, a
poeziei sau a sentimentului), au tot fost văzute drept orice altceva decât
jurnale. Asta ca să nu mai vorbim de
încercările de a le ridica cu tot dinadinsul la rangul de «adevărate»
romane. «Jurnalele intime - scria
Vintilă Horia -mi se păreau inutile
încercări de a intra în literatură pe o portiță de din dos (...), un fel de a
pretinde a deveni celebru pe spinarea unor celebrități autentice». Luându-se
după interesul trezit de frumoasa figură a filosofului Constantin Noica,
prezentat în 1983 prin intermediul
jurnalului «de la Păltiniș»
(ținut de dom-nul Gabriel Liiceanu între 1977 și 1981), interes
amplificat patru ani mai târziu prin tipărirea în volum a unor scrisori în care
iarăși se făceau diverse referiri la
Noica (1909- 4 dec.1987) - dl Liiceanu a crezut că va avea un succes la fel de
mare cu publicarea unui al doilea jurnal.
Mai
precis, a unor pagini de jurnal scrise în 2001 și 2002 la adăpostul unei uși încuiate spre a nu fi
deranjat de cei din casă, jurnal «subtil» intitulat Ușa interzisă (Ed. Humanitas,
București, 2002). Talentat negustor, întîi și-ntîi directorul Editurii
Humanitas s-a străduit cât a putut mai
bine să asigure volumului său un oarecare succes de piață. Desigur proporțional
cu puterea de cumpărare a celor ce-și mai cumpără din când în când cărți, pe
zi ce trece mai cu
dificultate. Apoi prin premii, de
genul: «cea mai râvnită carte», «cartea anului», «omul anului», etc.
Pentru
nimeni nu mai este azi necu-noscut conceptul de mediatizare, chintesen-ță a
puterii de sugestionare în masă, altfel spus, «de terorizare mascată a
publicului» (apud. Nae Ionescu, Opere, vol. VI, Editura Crater,
București, 1999, p. 97). În mod ciudat însă, marele public chiar asta își dorește. Nefiind în stare să discearnă
valorile, el abia așteaptă să facă alții în locul lui alegerea unor cărți. Și
cine să fie mai indicat a-i spune cititorului cât de valoroasă este o carte,
dacă nu însuși autorul ei? Un autor care va fi cu atât mai valoros cu cât îi apare
cititorului mai la vedere, fără a intra neapărat în librării. Un autor de care
să fie «terorizat» când stă, merge, sau privește panourile din stațiile
transportului în comun. Oricum, pentru ca decepția cititorului Ușii
interzise să nu fie totală, dl. Gabriel Liiceanu, în amintirea succesului
pe care l-a obținut cu primul său jurnal ce parazita pe figura lui Constantin
Noica, s-a gândit ca la cel de-al doilea să paraziteze (puțin, dar eficient) pe
imaginea îndrăgostitului Emil Cioran. Drept care nu ezită a insera câteva din
scrisorile septuagenarului Cioran îndrăgostit lulea de o tânără de treizeciși
cinci de ani.
Partea comică a poveștii
de tardiv amor cioranian nu este atât povestea în sine (care își are și ea
partea ei de ridicol), ci este ipocrita
scandalizare a d-lui Liiceanu, vituperând infamia publicării unor asemenea
scrisori intime într-o carte apărută la o editură din Germania, de unde, fără
prea multe scrupule, a și preluat câteva întru delectarea cititorilor lui Emil
Cioran.