BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Isabela Vasiliu-Scraba
Răbdarea îngerească a lui Mircea Eliade
cu Ioan P. Culianu, psiho-sociolog al religiei
Motto:“I do my work under his
[Eliade’s] bright shadow in many ways, as do the most of the people in the
field of the history of religions, whether or not they aknowledge their debt”
(Wendy Doniger, nov. 2006)
Culianu “nu există fără Eliade”. Această opinie
plină de bun simţ a lui Richard A. Rosengarden, actualul decan al
Universităţii din Chicago, am auzit-o în nereuşitul film (cu
pretenţii de documentar) despre moartea ne-elucidată a lui I.P. Culianu
(1950-1991) difuzat în mai 2008 de TVR1. Tot cu acel prilej am remarcat cum pe
faţa profesorului Rosengarden se
citea nedumerirea pentru dezinteresul celor veniţi din îndepărtata
capitală a României faţă de moştenirea lui Eliade
păstrată în cadrul colecţiilor speciale la Biblioteca Regenstein
a Universităţii.
Fără ca nimeni să-l fi pus la curent cu
strategia mediatică prin care se tot încearcă săltarea lui
Culianu deasupra lui Eliade (v. Isabela
Vasiliu Scraba, Lichidarea lui Eliade
prin tertipuri), decanul Universităţii din Chicago părea
de-a dreptul stânjenit (1) de interesul
suscitat în exclusivitate de personalitatea lui Culianu care fusese doar visiting professor la Divinity School, în
timp ce Eliade sporise faima universităţii nu numai cu numeroasele sale
lucrări apreciate în toate
colţurile lumii, ci si cu un profesorat de trei decenii la
Desigur, o afirmaţie conform căreia “Culianu nu există fără
Eliade” nu poate fi decât
adevărată. Dar nu în sensul unei paternităţi spirituale, cum
îşi imaginează cei mulţi (si nu neapărat proşti!),
victime fără de scăpare ale manipulării mediatice. Chiar Richard
A. Rosengarden punctase deosebirea fundamentală dintre cei doi, vorbind de
“dimensiunea socială a religiilor” care-l interesase pe discipol. De
altfel, Eliade însuşi spunea despre protejatul său că este mai
degrabă un sociolog al religiilor decât hermeneut al miturilor sau istoric
al religiilor.
Aşa cu am mai arătat într-un studiu anterior (2) Mircea Eliade l-a sprijinit ani de-a rândul pe Ioan Petru Culianu.
După opinia discipolului, ar fi avut “o răbdare angelică” (apud.Culianu,
în Mircea Eliade, Ed. Nemira, 1998, Buc.,
p.155), pusă cu greu la încercare, mai ales după publicarea articolului
Mircea Eliade et le long combat contre
le racisme în “Nouvelle Acropole” (81/1985, p.3-4). De ce a vrut să-i pună
astfel răbdarea la încercare e greu de imaginat. Cu atât mai mult cu cât discipolului
nu-i era necunoscut faptul că singurul răspuns la toate acuzaţiile
aberante care i-au fost aduse, doar doar va riposta, a fost la Eliade creaţia
(3), ceea ce probabil a determinat
hărţuirea lui cu telefoane din Israel si cu repetata incendiere a birourilor
sale de lucru.
In ce ne priveşte, credem că nu numai scrierea
articolului, dar şi introducerea variantei italiene, Mircea Eliade e longa lotta contro il razzismo, după moartea
lui Eliade, în volumul Mircea Eliade e
l’Italia care i-a avut drept editori pe Robertto Scagno si Mircea Mincu
(Jaca Book, Milano, 1987), dovedeşte participarea lui Ioan Petru Culianu la
duplicitatea culturii comuniste române faţă de Mircea Eliade (v.
Isabela Vasiliu Scraba, Mircea Eliade,
victimă predilectă a duplicităţii culturii oficiale din
România). Despre epoca de
ocupaţie comunistă a ţării sale, Eliade scrisese că ca
este “vremea sterilizării spirituale prin distrugerea sistematică a
elitelor si ruperea legăturilor organice cu tradiţiile autentic
naţionale.”
Un fel de
răspuns la întrebarea de ce a scris asemenea articol, când Eliade îl tot
îndemnase să-şi păstreze neutralitatea (v. scrisoarea din 13
febr. 1978) îl găsim în interviul de la
Oricum, din
scrisorile pe care le primise Culianu de la Eliade, discipolul aflase de mult părerea
acestuia în privinţa atacurilor
politice la care era supus fără întrerupere din 1972 prin
publicaţii din Israel si din Italia pro-comunistă, atacuri care la vremea aceea, nu l-au impresionat nici
pe Mircea Eliade, nici lumea academică în care istoricul religiilor era
extrem de preţuit. Opinia sa despre furibundele acuzaţii neîntemeiate
pe nimic şi niciodată dovedite, Mircea Eliade i-o transmisese si în
glumă, pe 1 martie 1978, citându-l într-o scrisoare pe Cioran, cu zisa pe
care-l rugase în 1943 să i-o transmită lui Salazar din partea sa (v. Dialoguri întrerupte, 2004, p.134).
Culianu mai povestea
în 1990 în interviul acordat Gabrielei Adameşteanu că a
părăsit Olanda în momentul când în
Interesant în ceea ce priveşte
relaţia Eliade-Culianu este visul pe care Eliade l-a avut în decembrie
1978, în care îi spunea lui Culianu că dispune de cea mai bogată
informaţie în istoria religiilor, după ce aflase că acesta a
intrat în posesia bibliotecii lui
Cumont. In vis, discuţia se purta la Bruxelles, unde Culianu ar fi
fost profesor. Fără să-l privească (având vaga impresie
că protejatul său “priveşte în altă parte”), Culianu i-ar
fi spus: “Nu, biblioteca asta o trimit în
Pentru ultima dată, răbdarea ingerească a lui
Eliade i-a fost pusă la încercare
când a citit scrisoarea lui Culianu din 14 ianuarie 1986. După
supărarea pricinuită de incendierea materialelor de arhivă pe
care le pusese în ordine cu Adriana Berger, discipolul a avut proasta
inspiraţie să-i scrie din
Olanda: “
Intr-un interviu din primăvara anului 1990 înregistrat în
Italia, Culianu zicea că după Ugo Bianchi, “al doilea maestru i-a
fost Mircea Eliade”, dar că a preferat să adopte poziţia
antropologului Claude Levi-Stauss, în ce priveşte considerarea mitului ca
“structură fără conţinut” (v. rev.”22”, nr.862, 15 sept-21
sept. 2006). Prin anii când publicase articolul Mircea Eliade et son oeuvre
(în Aurores, nr. 38/1983, p.10-12) discipolul nota succint, dar
edificator: “n-am putut să-l urmez pe Mircea Eliade în
Este tocmai sensul folosit de cei care “falsifică istoria
şi împiedică pe alţii să scoată la lumină
adevărul” (v. Nistor Chioreanu, Morminte
vii, Ed. Institutului European, Iaşi, 1992, p. 125), de manipulatorii culturii comuniste
şi post-comuniste, care vituperează împotruva “mitului
Antonescu”, după ce au făcut din realitate un aşa-zis “mit”,
spre a anula realitatea istorică si a le interzice românilor, “să-si
cunoască, măcar la ei acasă istoria” (acad.Nicolae
Drăganu). Există si un soi de justificare “oficială” a falsificărilor
introduse în manualele şcolare de istorie, a manipulărilor
adevărului istoric în post-comunism pe care am citit-o în revista “22”: “istoria
care a fost este una si istoria pe care o
facem noi, sigur, pornind de la istoria care a fost, dar privind-o din
perspectiva noastră, este alta”.
Explicaţia îi aparţine lui Lucian Boia (5), promovat asiduu de
Editura Humanitas. In
Termenul de mitologie putea şi el avea, după
Ioan Petru Culianu sensul de ideologie, oricât de ciudată ar
părea acestă opinie la un “istoric al religiilor”. Pe 10 ianuarie
1978, Culianu scria în jurnalul său (inedit) că “ideologia”
legionară si cea comunistă “seamănă foarte mult” (v. rev. ““22””,
nr 891, 6 martie-11 aprilie 2007). Cum a ajuns la această concluzie cu
totul falsă, nu se ştie. Probabil nici n-a judecat prea mult. In
aceeaşi zi mai notase că Mircea Eliade ar fi “rămas toată
viaţa credincios mitologiei legionare” (ibid.). Asemenea
însemnări de jurnal au darul de a arunca o oarecare lumină asupra
supărării pe care i-a pricinuit-o lui Ioan Petru Culianu cenzurarea (de
către editura italiană) a paginilor cu tentă politică din
volumul dedicat lui Mircea Eliade (“Orizzonte filosofico”, Cittadella Editrice,
Assisi, 1978, 186pp.) precum si îndepărtarea, din aceleaşi motive, a
două treimi din ce scrisese pentru volumul scos la Paris de Constantin Tâcu
în onoarea lui Mircea Eliade(v. I.P. Culianu, L’anthropologie philosophique, în L’Herne, nr.33/1978: Mircea
Eliade, pp.203-211).
Dar nu numai mitul devine
la Culianu un “proiect narativ”. La el, înţelesul termenilor folosiţi
de istoricii religiilor se schimbă cu totul: Sacralitatea apare ca “centru
de putere”, iar călătoriile extatice capătă sensul călătoriilor în lumi paralele,
mai precis a imaginării de lumi
paralele. Interesat de mecanismele
puterii, Culianu goleşte mitul
de conţinut, rămânând un fel de gogoaşă (“proiect narativ
în căutarea unui sens” , v. interviul din febr. 1990, de la Arezzo) pe care specialiştii
puterii o pot umple cu ce vor ei. Pentru că toate aceste ţin de
manipularea mentalului colectiv în timpul istoric (liniar), lucrurile nu sînt
chiar atât de complicate (6). Pentru
a înţelege aceste idei ale sociologului religiilor care a fost Ioan Petru Culianu,
e suficient să ne reprezentăm câteva din întâmplările care se
petrec sub ochii noştri azi, sau din cele petrecute de douăzeci de
ani încoace:
După căderea în dizgraţie a ideologiei comuniste (7), specialiştii puterii au
lansat gogoaşa holocaustului românesc, în cadrele stilistice
ale unei poveşti repetate mai bine de jumătate de secol, mitologie
pe care puterea politică din România post-decembristă a avut
forţa necesară să-o facă, dacă nu credibilă,
măcar de nediscutat (sub ameninţarea închisorii, prin acea Ordonanţă
31 dată de guvernul condus de Adrian Năstase). Astfel că azi
asistăm la propagarea ei nestingherită în creierele şcolarilor
si ale adulţilor dependenţi de mass-media.
Un alt mit post-decembrist,
acela al românului “cel leneş”, a fost pus (cu deplină
neruşinare) chiar pe genericul expoziţiei din vara aceasta de la
Institutul Cultural Romîn din New York: “Feedom for lazy people”. Lucrătura poartă pecetea lui Horia Roman
Patapievici care în 2004 îşi
amintea: “când am publicat [în 1996] volumul Politice un grup de universitari clujeni a făcut petiţie
la Ministerul de interne cerând să mi se retragă cetăţenia”
(v. Gazeta de Maramureş, 27 dec. 2004 -9 ian. 2005, p. 10). Ei bine,
demersul universitarilor clujeni n-a avut drept rezultat decât promovarea
fiului de securist în funcţia de director al Institutului Cultural Român.
Si impunerea forţată, încă din vremea
ministeriatului culturii deţinut de Andrei Pleşu, a denumirii de “romm”
în toată mass-media dinnăuntru şi din afara României se
poate spune, folosind terminologia psiho-sociologului Culianu, că s-a
constituit într-o “lume paralelă”.
În această lume românii si ţiganii au călătorit (si
călătoresc împreună) mai mult fără de voie (decît cu
voie). Ceea ce a dus la ţiganirea (voită) a românilor, situaţie
ilustrată cu poze de şatră in Petit Robert, explicând cuvăntul “român” si la idioţirea occidentalilor
cu privire la acest subiect.
Un ilustru exemplu de idioţire (într-un anumit subiect,
bine determinat) prin manipularea creierelor pe căi mediatice îl
oferă însăşi ghinionul fostei asistente a lui Eliade de a nu
ajunge în România unde o aştepta o înaltă distincţie
acordată de preşedintele ţării. In toamna anului 2006,
victimă fără de apărare a gogoşii mediatizate de
ungurii din America, după care capitala României ar fi la Budapesta, Wendy
Doniger, actualmente “Mircea Eliade Distinguished Service Professor” , vrând
să ajungă în capitala ţării de origine a lui Eliade, a
aterizat în capitala micului stat vecin si a trebuit (fiind persoană în vârstă)
să facă drumul înapoi (v.Alex. Cetăţeanu, Hermeneutics in History: Mircea Eliade…,
în rev. Origini, Romanian roots, vol.X, No. 113-114, nov.-dec. 2006, p.49).
La vremea când Culianu încerca să-l “desfiinţeze” ca
scriitor pe Horia Stamatu prin articolul publicat în revista scoasă de
nepotul lui Eliade la Amsterdam, poetul gânditor stabilit la Freiburg încerca
să afle sensul unor povestiri ale lui Eliade. Cu acel prilej obervase
că, în ciuda originii religioase a politicului, desacralizarea acestuia a
făcut din el “ceva în răspăr total cu firea umană”, pentru
că mântuirea nu poate fi sub nici un chip colectivă. Iar orice
tentativă de manipulare a creierelor pentru “ieşirea colectivă
din sălbăticie” (ca
necunoaştere), “duce la o sălbăticie şi mai mare” (v. Horia Stamatu, Intre utopia orfică si hieraticul mioritic, în Revista
Scriitorilor Români, Muenchen, Nr.16/1979 pp.160-161).
Incapacitatea lui Culianu de a înţelege modul în care Mircea
Eliade considera mitul ca o “formă de cunoaştere” a generat
mai apoi neînţelegerea termenului de arhetip. Ceea ce nu este de
mirare, fiindcă un om a cărui gândire e fatalmente ancorată în
timpul liniar istoric, nu poate sări peste umbra sa pentru a accede la
gândirea simbolică sau “mitică”. La faimosul hermeneut al
universurilor religioase, “a trăi în conformitate cu simbolul, cu arhetipul”
echivala cu nevoia omului de a trăi în timplul ciclic al unui lumi
nevăduvită de sacralitate.
In fine, cum s-a putut vedea din cele mai înainte
arătate, ruinarea voită a sensului termenului de mit n-a ocolit nici calea resemnificării, întru folosirea
cuvântului mit chiar împotriva
destinaţiei sale iniţiale. Ceea ce a dus unde trebuia să
ducă: Anume, la discreditarea unui întreg curent de gândire, considerat de
Eliade ca fiind contribuţia majoră a filosofilor din secolul XX.
In opinia istoricului religiilor, filosofii preocupaţi de
simboluri si de gândirea mitică au revalorizat metafizica,
trecută de materialismul secolului XIX într-un con de penumbră. In
asemenea curent înnoitor de gândire se înscrie viziunea blagiană asupra
cunoaşterii şi culturii. Dar si contribuţia lui Eliade ca
filosof al religiilor(8) , pentru
care mitul este o “formă de cunoaştere”, tot aşa cum era
la Nae Ionescu logosul ortodox filtrat prin “iubire ca mijloc de
cunoaştere”.
Note:
1.
v. filmul despre moartea ne-elucidată a lui Ioan Petru
Culianu (1950-1991) difuzat de TVR1 pe 22 mai 2008.
2.
v. Isabela
Vasiliu-Scraba, Culianu în locul lui
Mircea Eliade ?
3.
In 1949, Mircea Eliade nota în jurnalul său :
«Azi a face cultură e singura politică eficace la îndemâna celor din
exil”.
4.
Dintr-o notă aflăm că Ioan Petru Culianu
făcea aluzie la “seria de incendii
misterioase din 1975 pe care cineva […] le declanşa” în biblioteca lui
Eliade de la Universitatea din Chicago (v.scrisoarea lui Culianu din 5 aprilie
1975 către G. Romanato, în Dialoguri
întrerupte, Ed. Polirom, Iasi, 2004., p. 279). Iată si portretul lui Mircea
Eliade pe care i-l face Culianu la
5.
v. Lucian Boia, rev. “22” , Anul XII, Nr. 593, 10-16
iulie 2001).
6.
Nici ideile lui Culianu despre fractali, idei în marginea cărora se extaziază
majoritatea exegeţilor săi, nu sînt atât de complicate, si, mai ales,
nu prea un treabă cu fractalii. In
articolul Sistem si istorie,
publicat în unul din cele două numere ale revistei Incognita scoasă de Culianu la
7.
Pe toate canalele de mass media, după 1990 a fost
dusă o intensă campania de inventare (de imaginare si asiduă propagare) a unui nou discurs identitar (nu “naţional”, ca să se potrivească si
celor 6% maghiari din România, precum si a celorlaţi minoritari
insărcinaţi de ocupantul sovietic cu problemele ideologice ale
statului satelizat). In noua mitologie “post-comunistă”,
naţiunea este “topită” într-o comunitate unificată prin
manipularea gândirii. Cadrul politico-statal nu trebuie să amintească
de istoria românilor şi nici să nu apară ca românesc
(naţional). In mental colectiv
manipulat prin mijloacele mass mediei unificarea “culturală” va fi
dată de unitatea discursului
identitar. Acesta este numit
“liberal”, “modern” si “european”. Piesa cheie a discursului
“post-ideologic” (post-comunist) o reprezintă aspectul “multicultural” (aici insinuându-se
imperativul autonomiilor “locale”). Dar si
folosirea improprie a termenilor derivaţi din cuvântul “mit”,
alături de considerarea “naţiunii”
drept o “construcţie, o
legătură socială care
ţine în mare masură de imaginar” (v.Lucian Boia, rev. “22” nr. 593, 10-16 iulie 2001). Ca şi în
perioada “ideologică” oamenii trebuie să renunţe la capacitatea lor
de discernământ, la obişnuinţa de a gândi individual, cu
propriile creiere. Disocierea între adevăr si minciună, între
realitate si fantasmă (sau lumi “alternative”
să dispară. Oamenilor li se spune (indirect) să
trăiasă în prezent (nu privind spre trecut), să gândească
colectiv pentru realizarea “unităţii
discursului identitar” si să se alinieze unul după altul pentru a
călători în lumea “paralelă”
a formelor de “imaginar colectiv” oferite cu insistenţă prin mass
media. Si totuşi, cum ades s-a observat, chiar dacă omul în genere
este o fiinţă prezivibilă şi de aceea manipulabilă,
omenirea a înaintat mereu prin inşi nealiniabili, prin aceia a căror
gândire n-a putut fi trasă pe calapod.
8.
Intr-o scrisoare, Giovanni Papini îi scria lui Eliade:
“v-am urmărit cariera. In cabinetul meu de lucru, printre
cărţile preferate, am la îndemână admirabilul TRATAT de ISTORIA
RELIGIILOR si aştept cu nerăbdare Mitul eternei reîntoarceri.
Am comandat librarului meu lucrarea asupra Şamanismului. Pentru generaţiile de azi,
dumneavoastră sînteţi ceea ce a fost Frazer pentru generaţiile
mai vechi”.